25 år efter den stora succén med plattan ”The Sentinel” - ett
konceptalbum inspirerad av Atlantis mytologi och producerad av
den legendariske Yes-producenten Eddie Offord - kommer här nu
uppföljaren som passande nog kallats XXV (25). Temat nu är
enligt promo-materialet vad som skulle ha hänt efter att det
optimistiskt lovordade slutet av ”The Sentinel” fördärvats av
den mänskliga naturen och hur The Sentinel därför återvänder för
att färdigställa sitt experiment och ta det till sin spets.
Trots den långa aktiva karriären så får man se den nya skivan
som en liten nystart. Bandet har nytt skivkontrakt med Mascot
Label Group och spelar nu med en helt ny sångare – Paul Mackie
har tagit över efter Alan Reed. En helt ny räcka med
livespelningar startade redan förra året (bl a på Night of the
Prog i Lorelei, Tyskland) och turnén fortsätter i och med den
nya skivan över hela Europa detta år.
Min egen ”Pallas-bakgrund” är mycket begränsad och inskränker
sig till innehav av senaste plattan ”Dreams of Men” (som jag
tyckte var helt OK). Därför är det med viss bävan jag försöker
ge mina intryck under vetskapen att jag egentligen inte har den
nödvändiga bakgrunden för recensionen – d v s kunskap och
lyssnarerfarenhet av ”The Sentinel”. Men det kanske blir ändring
på det framöver! I vilket fall, det har säkert sitt värde också
att inte ha för mycket förväntningar och för mycket ”ryggsäck”
när man gör recensioner så jag gör ett försök (och hoppas
undvika hugg och slag av alla hängivna Pallas-fans!).
Vad som slår en rätt så direkt vid genomlyssningen är att Pallas
överlag spelar en ganska rak men energisk rockmusik kryddad med
prog-världens typiska ljudmattor från diverse keyboards och
mellotroner. Det är emellanåt ganska hårt tryck med skärande
gitarrer, sluggande baskaggar och rivig sång. Det gränsar väl
till Prog-Metal men skivan har så pass mycket variation att jag
nog skall undvika att lägga den i det facket. Och det sistnämnda
är nog plattans styrka. Det gör nämligen att man behåller
nyfikenheten under lyssnandet, även i partier som känns mindre
inspirerande. Alltså, konceptalbum, mycket variation och
keyboard-ljudmattor. Det måste väl bli succé för en
prog-fanatiker? Nja, riktigt så enkelt är det kanske inte. Det
finns en del invändningar. Det räcker inte med en fascinerande
story för att ett konceptalbum skall slå för mig. Det måste
också finnas tillräckligt mycket musikalisk illustration och
spänning i framförandet. Plus melodier som sätter sig. När det
gäller det sistnämnda så brister det en del här och där.
Lite om de enskilda låtarna: Inledningslåten ”Falling down” är
en energisk rockig sak som nog kan tilltala de flesta. Bra
tryck, tungt komp och en bra refräng. ”Something in the deep” är
väldigt annorlunda – en lugn och stämningsfull sak som flyter
sakta fram. Soundet är drömskt och nästan lite fantasy- eller
filmmusik-liknande. Det är inte utan att man börjar tänka på
Arjen Lucassen och hans lugnare låtar på Star One- och
Ayeron-plattorna. Detsamma gäller i viss mån låtarna ”Blackwood”
och ”The Alien Messiah”, fast den sistnämnda är dock lite
rockigare. Den låt som jag nog tror har störst chans att så att
säga slå igenom i lite bredare sammanhang (d v s bli spelad på
radio mer allmänt) är ”Monster”, en rak och enkel rocklåt som
sätter sig snabbt. Snyggt komp med stämningsfulla
Mellotron-stråkar.
Sen kommer vi till mitt absoluta favoritspår
på plattan: ”XXV Part 1 – twentyfive good honest men”. Det här
är ett riktigt mästerverk. Lyssna på det läckra pianokompet som
rullar på i bakgrunden mest hela tiden. Mycket stämningsfulla
keyboards av olika slag, bl a väldigt mycket Mellotronkörer och
blåsinstrument. En verkligt ödesmättad stämning byggs upp och
efterhand kommer en läcker refräng med en långsam men kraftfull
rytm i kompet. Här sjunger Paul verkligt övertygande och jag
tror det är omöjligt att inte ryckas med av denna låt. Man kan
inte sitta still. Det här är definitivt en låt som lämpar sig
till diverse fysisk träning när man behöver extra peppning och
energi! En kanonlåt helt enkelt! Huvudtemat i låten återkommer
sen effektfullt i slutlåten ”XXV Part 2 – The unmakers awake”.
För att nämna ytterligare några av de bästa på plattan så vill
jag lyfta fram ”Sacrifice” som igen är en genuin rocklåt med
mycket sköna gitarriff som huvudingrediens samt den lugna sköna
balladen ”Violet sky”. Fast på den sistnämnda tycker jag den nye
sångaren missar en del och det irriterar. Dessutom tycker jag
temat (vad gör du om du vet att världen går under i morgon?)
börjar bli lite uttjatat och väl mycket använt genom
rockhistorien. Men i vilket fall, gitarrkompet och
keyboardsslingorna är urläckra.
Till sist, hur skötte sig egentligen den nye sångaren Paul
Mackie? Det undrar nog många Pallas-fans. Jag har redan antytt
att man får ett lite kluvet intryck här. Men överlag tycker jag
att han gör ett riktigt bra jobb och jag ser ingen anledning för
gamla Pallas-fans att överge bandet p g a den nye sångaren.
Lyssna exempelvis på ”XXV Part 1 – twentyfive good honest men”
så tror jag nog alla kan bli nöjda. Men visst – här och där i
andra låtar svajar sången lite så vi får väl se vad som händer
framöver. Exempelvis är det väl kommande live-framträdanden som
kommer att ge slutligt bevis på om det var ett lyckat byte vid
sångmicken.
Alltså, det här är en riktigt bra platta med väldigt varierat
innehåll som jag utan vidare kan rekommendera för er som gillar
lite tyngre progrock. Men för den riktigt kräsne hade det kanske
krävts några till låtar av den kaliber som visades upp i
tidigare nämnda ”XXV Part 1” för att bli riktigt nöjd.
www.myspace.com/pallasofficial
www.pallasxxv.com
Betyg: 8 av 10.
Karl-Göran Karlsson
|