07 Water now the seed
08 Here comes the future
09 Everything
10 One heart
11 We did nothing wrong
12 I'm in heaven again

Paul bildade sin första grupp Johnny Dark & the Midnights” 1962 och var aktiv i en mängd olika konstellationer genom 60 och 70 talet. Mer känd för den större skaran kom med bildandet av gruppen Sad Cafe 1977 vilka fick en hel del listplaceringar. Senare kom han kontakt med Mike Rutherford (Genesis) och blev 1985 fullmedlem i MIKE & THE MECHANICS. Paul var gruppen trogen till hans allt för tidiga bortgång år 2000.

Efter några år tog sig vänner och samarbetspartners sig an det ofärdiga materialet från Paul`s hemmastudio. Listan kan göras lång så här får ni några av vännerna vilka färdigställt materialet till färdiga låtar. Graham Gouldman (10cc), Eric Stewart (10cc), Victor Emerson (Sade Café), Des Tong (Sade Cafe), Ian Wilson (Sade Café), Martin Kronlund (Salute / Gypsy Rose), Mike Rutherford (Mike & The Mechanics), Paul Carrack (Mike & The Mechanics), Alistair Gordon (Radio Silence) mm. Nu ytterligare 10 år senare släpper Escape Music dessa spår med albumet ”Chronicles”.

Min personliga relation till detta släpp går i nostalgins tecken då jag tillhör skaran fans vars skiv/cd-spelare snurrat ett otal gånger av tonerna från Mike Rutherford och hans MIKE & THE MECHANICS. Gruppen hade förvisso två riktigt bra vokalister fast Paul Young var mannen i mitt musikhjärta som kändes karakterisera gruppens sound mest. Vad jag förstår tog också hans bortgång hårt på Rutherford och endast ytterliga ett släpp har kommit till dager efter hans död med.

Och nu till det väsentliga nämligen musiken från en röst som etsat sig fast i mitt musiköra. Tonerna vi hör från Paul och sina vänner rör sig kring den melodiska rocken där melodi och harmoni satts i centrum. En ström av behagliga toner genomsyras i en jämn takt ut från högtalarna och visst känner vi igen delar från Mike & The Mechancs, men även en del s.k. baktakter ala Toto som i spåret ”Grace of God” där också sin namne Carack i Mike & The Mechancs sjunger duett med Young. En del senare Genesis lyser igenom i låten ”Here comes the future” och associationslistan kan här göras lång. Slutbetyget blir trots nostalgin i konkurrensen av nya släpp ”bara” ett helt okej med ett plus i kanten där rösten från PAUL YOUNG är det väsentliga. Vad som kunde skapats med en levande Paul får vi aldrig veta men jag är mer än nöjd att åter får bevittna en av rockens mest personliga röster.

6,5/10