6. Bad Incitements (03:38)
7. Bonds Of Fear (05:40)
8. Prophecy (05:25)

Acute Mind är ett relativt nytt polskt band som bildades 2006 av
gitarristerna Arek Piskorek och Pawel Ciuraj. Sättningen i bandet har
varierat lite genom åren men på denna produktion finner vi övriga
medlemmarna Marek Majewski (sång), Dorota Turkiewicz (keyboards), Dariusz Hanaj (trummor) och Wojciech Rowicki (bas, akustisk gitarr). Karriären tog fart i samband med att bandet turnerade med Quidam 2008 och när man sedan fick Marek som sångare tog man ytterligare ett steg fram i rampljuset.

Stilen på bandets musik känns igen från många andra polska band. Utan tvivel är Riverside en av inspirationskällorna men hos Acute Mind har gitarrerna en lite mer framträdande position och det märks alltså att bandets kärna finns kring Areks och Pawels gitarrer. På flera av låtarna finns härliga sekvenser med gitarrduetter, ofta riktigt tunga och distinkta. I det bästa partierna kan man få associationer även till Pain of Salvation och Opeth. Måste också nämna sångaren Marek Majewski som gör ett starkt intryck. Oklanderlig sång utan den minsta antydan till polsk brytning (en del kan irritera sig på det).

På en genomgående klart godkänd platta sticker några låtar ut mer än de andra. Min favorit är låt nummer två ”Garden” som är en härligt varierad lång låt med både hårda och lugna partier. Här passar verkligen beskrivningen av en mix mellan Riverside, Pain of Salvation och Opeth. Själva refrängpartiet är ursnyggt med ett mycket tungt gitarrkomp i bakgrunden. En något mer gitarrdominerad låt bland de bättre är även ”Faces”. Gitarrsoundet här är verkligen anmärkningsvärt bra och det svänger grymt emellanåt. Det här måste bli en härlig låt att framföra live. Som så många andra band med lite hårdare rock i repertoaren finns här också en ballad av hög klass i ”Misery” med en klassisk text om olycklig och omöjlig kärlek. Kan mycket väl bli en hit för en lite bredare publik (ser att en video med just denna låt lanserats). Det är faktiskt märkligt att konstatera att de bästa balladerna nästan alltid görs av rockband i den lite hårdare skolan. Kan någon förklara varför?

Det polska rockmusikundret tuffar oförtrutet på.

Betyg: 7 av 10