11. Eden
Daniel Tompkins: Vocals
Acle Kahney: Guitar
James Monteith: Guitar
Amos Williams: Bass & vocals
Jay Postones: Drums

Ibland ramlar det ner riktiga guldkorn i brevlådan, och ett sådant guldkorn är definitivt Brittiska bandet TesseracT:s debutalster. Bandet bildades 2007 efter att gitarristen Acle Kahney (ex. Fell Silent) arbetat med ett soloprojekt som han kände behövde omformas till ett permanent band. Man har ända sedan starten haft siktet inställt mot den stora publiken, de stora scenerna och de mest betydelsefulla festivalerna vilket man nu har kommit en bra bit på väg mot. TesseracT signades förra året av Century Media och släppte kort därpå en ep kallad ”Conceiling fate”, och som kort efter släppet gav bandet en möjlighet att agera support till ingen mindre än Devin Townsend på dennes North American-tour. Detta banade i sin tur väg för färdigställandet av första fullängdaren ”One”, där för övrigt hela ”Concealing Fate”- sviten ingår.

TesseracT är, förutom att vara ett bandnamn, en mycket invecklad geometrisk figur bestående av en 4-dimensionell kub i flera geometriska plan. Ser mycket invecklat ut och återspeglar bandets musik på ett mycket bra och beskrivande sätt. Bandet hävdar själva att man är tämligen ointresserade av att sätta namn på de olika tempon och invecklade taktarter som används inom musiken, och säger sig dessutom inte kunna speciellt mycket om musikteori. Man vill istället beskriva sin musik som en puls, likt en hjärtrytm som hela tiden förändras av olika yttre/inre faktorer. Oavsett vilket är TesseracT:s musik helt klart något av det meckigaste och mest invecklade jag hört på mycket mycket länge.

TesseracT:s musik växlar hela tiden mellan atmosfäriskt vackert, till det mest extremt brutala man kan tänka sig, och då många gånger i taktarter som man knappast trodde var uppfunna ännu. Sångaren Daniel Tompkins har ett grymt röstregister som sträcker sig från vacker och stämningsfull skönsång, och som därifrån täcker upp hela registret till det brutalaste vrålande man över huvudtaget kan tänka sig. Han utnyttjar sina röstresurser lite på samma sätt som Devin Townsend gör, och liknelserna till nämnda Townsend stannar inte enbart på de vokala partierna utan återspeglas även i arrangemang och låtstrukturer. Röstmässigt liknar han Devin en hel del, men ett annat namn som dyker upp är Eric Kalsbeek i holländska bandet Textures som nyttjar sina vokala talanger på ett liknande sätt.

Tekniskt är bandets musik emellanåt så extremt komplicerad att man knappt fattar att det är möjligt att lira musiken live. Gitarr/Basspelet ligger mycket nära Townsends eget, och växlar som tidigare nämnts mellan lugnt, vackert och atmosfäriskt välspelat, för att sedan i nästa sekvens bryta ut i stenhårt gitarrmangel där även släktskapet till Meshuggah känns tydligt. Den stora skillnaden är dock att Meshuggah kör på tyngd och brutalt mangel hela tiden både när det gäller vokala och instrumentala insatser. TesseracT däremot, använder sig av kontrasterna mellan dessa båda extrema motpoler för att skapa en helt unik dynamik i sin musik. Detta gör att musiken aldrig blir statisk och jämntjock, utan hela tiden förändras likt sin geometriska namne.

Den limiterade utgåvan, som jag för övrigt inte haft tillgång till, innehåller en bonus dvd där spåren ”Conceiling fate part I – VI” liras live i studion och som där återges både i stereo/5.1 surround mix, vilket borde låta ännu grymmare än vad det redan gör på cd:varianten. Dvd:n återger dessutom en studiorapport, samt en turnédagbok från bandets spelningar i Nordamerika.

Musiken är emellanåt rejält svårlyssnad, men samtidigt kan man inte annat än bländas av dessa fantastiska musiker/instrumentalisters tekniska kvaliteter. TesseracT – ”One” är en platta som borde tilltala alla fans av tidigare nämnda band, men även vissa som normalt kanske inte lyssnar på så ”hård” musik, och detta just på grund av de brillianta kontrasterna på plattan.

9 / 10