7. We Give it All
8. Lets Rock’N’Roll
9. Nice Boys
10. Won't be Back
11. All the Way
12. So Long

Grabbarna i Göteborgsbandet Saturday Night's Strike bildades över några kalla 2008 och den musikaliska inriktningen skulle helt enkelt uttalas med ett enda ord - party! Dom skulle blanda metal, rock’n’roll, blues samt punk för att nå dit och jag tycker dom kommer rätt så nära. Men plockar man bort metal och istället petar in hård rock (notera särskrivningen) så kommer man ännu lite närmare vilket inledande ”247365” och ”Scandinavian Girls” samt ”Lets Rock’N’Roll” visar prov på. Här får vi tung, svängig och riffig hård rock med en punkig attityd och trots sångarens grovhuggna punkstämma, som inte passar in alls här, så funkar det riktigt bra och jag blir på gott humör. Den mer renodlade rocken återkommer i spår som ”Party Mood” (mer åt det klassiska rock’n’roll-hållet), ”Dirty Dirty” (bluesig actionrock) och ”All the Way” (ett försök till att närma sig Motörhead) men det är när dom blandar upp rocken med punk som det passar dom allra bäst. Punkrockiga ”Blackout Midnight” och “Won't be Back” visar prov på detta men det är först i Dropkick Murphys-dängan (minus säckpipan) ”We Give it All” och Rose Tattoo-inspirerade ”Nice Boys” som dom hittar den där nerven och melodikänslan som punkrocken är i sådant stort behov av. I sista ändan tror jag dock att grabbarnas största förebild är Danko Jones för hans bredbenta riffande förekommer lite här och där men får aldrig riktigt ta plats helt på egen hand mer än i Danko-punkiga ”Fuck Yeah”.

Saturday Night's Strikes debut verkar helt klart roligare på pappret än vad den är i verkligheten. Det svänger på fint emellanåt men det är då dom närmare sig den hårdare rocken och då faller det på sångarens allt för stabbiga sång. Den passar dock in bättre när det drar mer åt punkrockhållet musikaliskt men då tappar bandet istället på grund av att de intressanta idéerna är tunnare. Att grabbarna verkar ha haft förbaskat kul när dom spelat in skivan smittar dock av sig men samtidigt är det allt för många musikaliska influenser för det spretar allt för mycket för att helheten skall bli underhållande i längden. På scen kan det nog bli kul att se gänget för dom skall tydligen ha en oerhört famös scenshow vilket har lett till att dom bland annat fick spela på Sveriges största erotikmässa förra året.

Betyg 5.5/10