Som alla musikälskare som fascineras rejält av en speciell
artist eller ett band så vill man ju undersöka i princip allt
som givits ut med den artisten eller bandet. Och det kan ibland
ge en del rejäla överraskningar. Så skedde i mitt fall när jag
letade mig tillbaka i tiden till den allra första
Genesis-plattan, benämnd "From Genesis to Revelation" (varifrån
bandet förmodligen även tog sitt namn senare) med utgivningsår
1969. Efter att alltså först ha lyssnat till en lång rad av helt
mästerliga plattor (från "Trespass" 1971 till "Wind and
Wuthering" 1976) fick jag tag i denna tidiga platta i form av en
s k Rock Roots-platta utgiven av skivbolaget Decca 1976 (som
även innehöll ytterligare några låtar som inte fanns på den
ursprungliga debutplattan). Kommer än idag ihåg hur otroligt
besviken jag blev. Vilken usel platta! Vet att jag tänkte att
det var helt ofattbart att detta band senare skulle utvecklas
till ett av de mest kreativa och innovativa i 70-talets
musikvärld.
Nåväl, efter några ytterligare lyssningar insåg jag att där
faktiskt fanns några spår som ändå inte var så dumma. "The
Silent Sun", "Where the sour turns to sweet", "The Serpent"
(tydligt influerad av Eric Burdon och the Animals) och "Am I
very wrong?" är faktiskt helt OK som melodier. Men
arrangemangen! Hur trist kan det va! Framförallt retade jag mig
på de ensamma stråkarna som smörigt smetade sig in här och var
(på exempelves "The Silent Sun" är det tidvis olidligt att
lyssna på och det förstör delvis låten) och de "orockiga", ja
närmast smörigt Svensktoppsanpassade arrangemangen. Men en av
låtarna kunde inte ens arrangemangen förstöra (trots ihärdiga
försök av envist pålagda stråkar), nämligen avslutningslåten "In
the Wilderness". En riktigt härlig låt med en mycket medryckande
refräng ("Music, all I hear is music….") som satte sig på
hjärnan och som man kunde komma på sig själv att gå och nynna på
under lång tid.
Alltnog, jag ägnade inte mycket tid åt denna platta, det fanns
ju mer intressanta saker att lyssna på. Men så här i efterhand
har jag ibland tänkt att var det inte så att den som producerade
plattan (Jonathan King) fick alldeles för mycket att säga till
om? Faktiskt till den grad att han stöpte om de tidiga Genesis -
medlemmarnas kompositioner så att de alltför mycket liknade
mainstream -populärmusiken på 60-talet (för visst osar det
60-tal lång väg om denna platta). Det här är nog väldigt vanligt
i musikbranschen. Man kommer upp med en ide som man försöker
sälja mot skivbolagen och sen, för att man överhuvudtaget skall
få en chans, så låter man sig styras i produktionen så att man
nästan helt säljer sin själ. Jag tänkte då att det var ju för
väl att Tony Stratton - Smith och hans The Famous Charisma
Records kom in i bilden och lät Genesis få full konstnärlig
frihet under många av de följande åren. Men tänk om detta hade
skett även med produktionen av "From Genesis to Revelation"?
Det slår mig nu efter att ha lyssnat ett antal gånger till The
Watch nya platta "Timeless" (äntligen kommer han till saken!!)
att Simone Rosetti och polarna i The Watch vid något tillfälle
måste ha slagits av samma tanke! För att strax därefter lansera
följande djärva ide: Varför tar vi inte och plockar ut några av
låtarna eller åtminstone några isolerade låt-teman från "From
Genesis to Revelation" och arrangerar om dem i samma anda och
stil som Genesis utvecklade i början av tiden på The Famous
Charisma Label? På det sätt som musiken nog egentligen var tänkt
(en hypotetisk men ändå klart rimlig tanke)!
Det är precis det här som det handlar om på "Timeless". Titeln
antyder också att man plockat ut element som man menar är
tidlösa och som inte kan stoppas in för alltid under fliken
60-talets bagatellmusik för att för evigt glömmas. Vad som
gläder mig speciellt är att man valt låten "In the Wilderness"
som en sorts huvudtema på plattan. Dels har man gjort en
alldeles utomordentligt fin version av låten (spår nummer 4) men
temat används både på det inledande spåret "The Watch" och som
avslutande tema på den underbara "End of the road" (en låt även
fylld av underbara twists-and-turns a la Phil Collins vad gäller
trumkompet). Vad som utmärker här är alltså att man tagit bort
den stela produktionen från originalplattan och man har istället
lagt till de typiska elementen från Genesis senare sätt att
arrangera och spela sin musik. Det finns rikligt med akustisk
(ofta 12-strängad) gitarr, mycket orgel och piano (ofta lite i
stil med det som man ofta hörde från Supertramp),
mellotronstråkar med flera stämmor (inte bara de ensamma trista
stämmor som användes av Jonathan King), elektriskt gitarr (typ
Steve Hackett - toner som helt saknades på originalplattan) men
också ett inspirerande trumsound a la Phil Collins (i det
närmaste helt i avsaknad på originalet, kanske med undantaget
"In the Wilderness"). Alltså, alla som älskar Genesis sound från
början av 70-talet kommer att älska det här! Men vad som är kul
är att det utan tvekan är mycket av 60-talssoundet kvar på många
av låtarna (i positiv mening). Ytterligare ett bra exempel på
detta är låten ”Scene of the crime” som avslutas med ett
inspirerande instrumentalt parti.
Det är faktiskt bara låten ”In the wilderness ” från ”From
Genesis to Revelation” som i stort sett spelas i sin helhet på
nya plattan. För övrigt är det små teman här och där som hämtats
och som sen vävts in i mer typiska The Watch-kompositioner.
Exempelvis i spår två (”Thunder has spoken”) har man tagit några
små stycken av låten ”In the beginning” men huvuddelen av låten
är annars nykomponerad. Speciellt avslutningen med mycket orgel
och mellotron är mycket fin.
Men faktum är att plattan inte bara har referenser till ”From
Genesis to Revelation”. Här finns även ett nytt arrangemang av
den mycket fina låten ”Let us now make love” från 1970 - en låt
som aldrig gavs ut officiellt men som jag tror var påtänkt som
alternativ på flera av de senare plattorna. Jag har också för
mig att låten framfördes på de tidiga konserterna. Även här gör
man en utomordentlig fin version, riktigt svängig och skön. Här
noterar man också hur otroligt lik Simone Rosettis röst är Peter
Gabriels vilket naturligtvis betyder mycket för känslan i låten.
På denna låt har man också förstärkt med otroligt snyggt
orgelkomp och även fina solo-kombinationer av mellotroner och
elgitarr. Skulle vilja säga att The Watch skakat ordentligt med
liv i denna låt med ett alldeles fenomenalt arrangemang. Man kan
också notera att John Hackett (Steve Hackett’s bror) bidragit
med härliga flöjttoner på denna låt.
Som sista låt på plattan finns den tredje och sista fullständiga
cover-versionen av en Genesis-låt: En mycket fin version av
”Stagnation” från Trespass-plattan. Mycket trogen originalet.
För övrigt är alltså det mesta av materialet nykomponerat men
med mycket inspiration från det tidiga Genesis-materialet. Men
the Watch har också lagt till en ny version av låten ”Soaring
on” på den nya plattan. Det är ett spår från en tidigare platta
(”Primitive”, släppt 2007). Här har man gjort om den så att man
nästan skulle tro att den är hämtad direkt från Genesis platta ”Trespass”.
Mycket fina akustiska gitarrer och efterhand ett väldigt fint
komp med orgel och flöjt-mellotroner. Det här är en väldigt fin
melodi som jag tror det är svårt att inte ta till sig. Den
handlar om den ibland svåra kreativa processen att komponera
musik. Hur lång tid det kan ta att få till det. Men här har man
verkligen lyckats.
Men jag spar det allra bästa till sist: Den helt nykomponerade
(så vitt jag kan bedöma) låten ”One Day”. Det här är en oerhört
känslosam låt väl i klass med någon av de klassiska
Genesis-låtarna. Flitigt använda mellotronflöjter och en väldigt
fin melodi ger låten en närmast magisk känsla. Det blir ståpäls
här och mycket sentimentala känslor som återkallar många minnen
av hur jag upplevde Genesis-plattorna under 70-talet. Magnifikt,
the Watch!
Betyget är så nära max man överhuvudtaget kan komma. Men det
faktum att så pass mycket är covers på tidigare Genesis-låtar
gör att jag ändå får nöja mig med näst högsta betyg. Men –
återigen ett alldeles utomordentligt skivsläpp från The Watch!
Den här plattan är ett absolut måste för fans av tidiga Genesis.
Missa nu inte deras Sverigebesök 13 maj i Göteborg! Då kommer ni
säkert att få höra någon eller några av de godbitar som finns på
plattan.
www.myspace.com/thewatchmusic
www.thewatchmusic.net
Betyg: 9 av 10
Karl-Göran Karlsson
|