E-Mail

info@artrock.se

 

Recensioner

 

ArtRock MySpace

 
 

 

 

Steve Hackett - Live Rails (InsideOut Music)

 
Disk 1:
1. Intro (02:18)
2. Every Day (06:51)
3. Fire On The Moon (06:17)
4. Emerald And Ash (09:00)
5. Ghost In The Glass (03:23)
6. Ace Of Wands (06:48)
7. Pollution C (02:21)
8. The Steppes (06:01)
9. Slogans (04:22)
10. Serpentine (06:43)
11. Tubehead (06:06)
Disk 2:
1. Spectral Mornings (05:58)
2. Firth Of Fifth (10:39)
3. Blood On The Rooftops (06:31)
4. Fly On A Windshield (02:07)
5. Broadway Melody of 1974 (01:47)
6. Sleepers (07:32)
7. Still Waters (05:31)

 

Steve Hackett – den legendariske (!) gitarristen i tidiga Genesis på 1970-talet har en fantastisk karriär bakom sig. Förutom Genesis-plattorna har han släppt ett stort antal soloplattor (jag tror det är hela 26 stycken) med olika stil, från traditionell rock till klassiska verk för akustisk gitarr. Han har också turnerat flitigt med olika konstellationer, t ex i GTR tillsammans med en annan gitarr-legendar - Steve Howe från Yes -  eller i The Steve Hackett acoustic trio tillsammans med Rob Townsend och Roger King. Utöver det har han också genomfört flera konserter på egen hand helt solo. Via  skivbolaget Inside Out kommer här nya live-plattan. Det är en välmatad dubbel-CD med nästan två timmars live-inspelningar från spelningar i New York, Paris och London under de senaste två åren. Själva konsert-turnén är betecknad ”Train on the road” (syftar på senaste plattan som har titeln ”Out of the tunnel’s mouth”) men även om det är många låtar från nya plattan på skivorna så dominerar ändå ”de gamla godingarna”.

Med på turnén har han en imponerande skara musiker. Den fenomenale Roger King på keyboards (värdig ersättare till hans tidigare vapendragare Nick Magnus), hårtslående Gary O’Toole på trummor, Nick Beggs på bas, Amanda Lehmann på gitarr och Rob Townsend på diverse blåsinstrument. Att notera är också att samtliga gör betydande sånginsatser, ofta i fina harmoniska stämmor.

Som sagt, många nummer är från senaste CDn ”Out of the tunnel’s mouth” som jag tidigare recenserat för Artrock.se.  Där medverkar (helt naturligt) samtliga av hans medmusiker på de inspelade konserterna. Jag tyckte att ”Out of the tunnel’s mouth” var väldigt ojämn och att den kanske inte riktigt nådde upp till kvaliteter som Steve har visat i tidigare plattor. Men – icke desto mindre- de spår som finns med på ”Live Rails” tillhör alla de bättre och det framförs på ett alldeles utmärkt sätt. Det gäller den fina ”Fire on the moon” (det begränsade röstomfånget passar Steves sångröst bra här och på slutet lägger han till ett fint litet solo), ”Emerald and ash” (oerhört vacker stämsång, läckert komp på sopransax och framförallt en oerhört vacker refräng – det här är en riktig myshörnesång!) och inte minst den orientaliskt mystiska introduktionslåten (en bit av ”Last train to Istanbul”).

Men – det bästa med denna platta är inte låtarna från hans senaste album (sorry, Steve). Det är det utstuderat lyckade valet av låtar från tidigare plattor. Jag är själv stor fan av Steve Hackett men måste också tillstå att mycket av materialet på hans tidigare plattor har varit mindre lyckat och ibland ganska slätstruket. Men där har alltid funnits bra låtar och i många fall flera riktigt bra låtar. På denna live-platta och på denna turné har man verkligen lyckats att plocka ut russinen ur kakan. Eller vad sägs om CD2s inledningsspår ”Spectral mornings”? Kanske är denna låt rentav det bästa som han presterat efter Genesis-tiden. Här finns en nerv och en känsla som gör att man ryser när man lyssnar. Mäktigt men ändå så stilfullt. Och med den ton i gitarrsolona som på något sätt bara Steve Hackett kan prestera. En annan höjdare på denna platta är näst sista spåret på CD1 ”Serpentine” där vi återigen har en sån där melodi och ett ackompanjemang som gör att man bara ryser när man lyssnar. Fantastiskt fin stämsång, lysande komp från gitarr, keyboards och flöjt. Ytterligare ett exempel är låten ”Ace of Wands” från Steves allra första soloplatta (”Voyage of the Acolyte”) som släpptes medan Steve fortfarande spelade i Genesis. Jag för en hård kamp med mig själv huruvida detta faktiskt är Steves allra bästa soloplatta eller ej – trots den imponerande produktionen under alla följande år. I vilket fall – denna platta är fylld av kreativa och oväntade skapelser och jag kommer ihåg att jag var helt uppfylld av plattan flera veckor efter att den släpptes. Inte minst var det hans samarbete med brodern John Hackett med ett helt himmelskt spel på tvärflöjt som stack ut. På ”Live Rails”  är det Rob Townsend som står för dessa toner på diverse blåsinstrument – minst lika bra. Får att återgå till vilka plattor som jag gillar bäst från Steves produktion så är det förutom ”Voyage from the Acolyte”, den mäktiga ”Spectral mornings” från 1979 men också den mycket fina ”To Watch the storms” så sent som från 2003 (denna platta tycker jag är väldigt underskattad – exempelvis den underbara ”Serpentine” kommer härifrån).

Som kronan på verket så glädjer Steve alla tidiga Genesis-fans med att spela flera av de riktigt stora klassiska Genesis-låtarna på ”Live Rails”. Det här var en rejäl överraskning för mig. I verkligt positiv mening. Det är uppenbart att Steve är väldigt stolt över vad han och hans musikerkollegor presterade under dessa 70-talsår. Det känns befriande att möta den attityden. Det förklarar också varför han spelade in den fina plattan ”Genesis Revisited” 1996 som en väldigt fin hyllning till den tidiga Genesis-eran.  Det står i bjärt kontrast till hur hans kollega Peter Gabriel agerar. Det visades inte minst vid det minnesvärda ögonblicket 2010 då Genesis (tillsammans med ABBA!) blev invalda i det prestigefyllda Rock and Roll Hall of  Fame i Cleveland, USA. Peter Gabriel vägrade att delta i själva prisceremonin medan samtliga övriga originalmedlemmar var närvarande. Peter prioriterade inte detta. Vilket jag tycker var en riktig skymf mot alla fans och inte minst mot hans tidigare kollegor. Inte minst med bakgrund av att Peters egen framgångsrika solokarriär byggde på Genesis-tiden som en viktig språngbräda. Ibland är konstnärssjälars egon tyvärr alldeles för stora. (Men jag slutar inte lyssna på Peter Gabriel för det – han gör alldeles för bra grejor fortfarande!).

På denna platta spelar Steve och hans band två av de riktigt stora Genesis-låtarna: ”Firth of Fifth”  (från LPn ”Selling England by the Pound” utgiven 1973) och ”Blood on the rooftops” (från den magnifika LPn ”Wind and Wuthering” utgiven 1976). Den förstnämnda är en mäktig och mycket komplicerad komposition som verkligen lyfter ut Genesis från mängden av rockband under 70-talet. Inte minst introduktionen på piano av Tony Banks är nog bland det svettigaste en pianist kan ge sig på. Här hör man att det är en klassiskt skolad pianist som spelar. Men jag häpnar över att höra en fullkomligt felfri version av detta intro av Roger King på denna platta. Makalöst! För att inte tala om det gitarrsolo som kommer på slutet av låten – ett solo som troligen gjort Steve Hackett till den legendariske gitarrist han är. Inte ekvilibristiskt, inte komplicerat utan bara långsamt och elegant genomfört med en sån enorm känsla att det i princip är omöjligt att lämnas oberörd. Och på denna inspelade konsert gör han det igen! Tänk att det alltså fortfarande går att få uppleva detta! Det är bara att gratulera alla åhörare på konserten för att ha fått vara med om detta. Utan konkurrens är också bifallet efter låten helt utan jämförelse på plattan – jublet är enormt och applåderna vill aldrig ta slut. Men tack och lov för att detta alltså finns inspelat för oss som missade detta tillfälle. 

Den andra nämnda låten är helt annorlunda till sin karaktär. ”Blood on the rooftops” inleds med en annan av Steves specialiteter: Ekvilibristiskt spel på akustisk gitarr. Ett mycket fint intro som följs av den gripande melodin och texten där det talas om hur svårt det är att ta till sig allt tråkigt som händer i världen. Det enda jag kan kritisera vad gäller framförandet av dessa båda Genesis-låtar är sången (instrumentalt är tolkningarna i det närmaste perfekta). Det framgår inte vem av Gary O’Toole, Nick Beggs eller Rob Townsend som sjunger på dessa låtar men klart är att han inte kan konkurrera med originalet. Peter Gabriels sång på ”Firth of Fifth” var ju superb (men John Wetton gör faktiskt en väldigt bra tolkning på Genesis Revisited-plattan) och Phil Collins röst var ju perfekt för ”Blood on the rooftops”. 

Förutom dessa två Genesis-låtar framförs faktiskt även ”Fly on a Windshield” och ”Broadway melody of 1974” från plattan ”The Lamb lies down on Broadway”, även dessa genomförda med bravur. På slutet finns även ett medley som bygger i huvudsak på låten ”Los Endos” från ”Wind and Wuthering” men som är kryddad av flera andra komponenter från kända Genesis-låtar.

Till sist, det är en annan sak som slår mig på denna platta: Det är inte bara Steve Hackett som imponerar som musiker på denna platta. Jag har redan nämnt Roger Kings imponerande arbete bakom sina keyboards men jag måste framförallt nämna Rob Townsend som faktiskt är fullkomligt lysande på sina blåsinstrument. Jag brukar normalt sett ha svårt för saxofon (särskilt i improviserad jazz) men på denna live-platta får jag säga att Robs insatser på sin sopransaxofon är rätt och slätt lysande! Lyssna exempelvis på det inspirerande introt ”Ghost in the glass”. Men i snart sagt varenda låt finns passager där han lägger till sina oerhört fina toner med perfekt timing. Det finns även passager där bandet ägnar sig åt till synes helt improviserade övningar med väldigt bra resultat.  Ett bra exempel är låten ”Pollution C”. Även Steve visar att han minsann fortsätter utforskandet av gitarrens alla möjligheter. I samma still som exempelvis Adrian Belew så framkallar han ibland väldigt märkliga toner från sin gitarr. Till exempel lyckas han få fram ljudet av ett framrusande tåg i låten ”Tubehead” på sin gitarr. Läckert! Samtidigt experimenterar han fortfarande med olika gitarrsound i sina klassiska låtar. Exempelvis kör han på ”Spectral mornings” sekvenser där gitarren låter närmast som en spinnande katt (har svårt att använda en bättre liknelse).

Som ni förstår är jag mäkta imponerad av denna live-platta. Men då här också har smugit sig in ett par låtar som inte riktigt håller samma höga klass som de andra så kan jag inte ge högsta betyg. Men i vilket fall – det här är en av de bästa live-plattor jag någonsin hört!

www.myspace.com/hackettsongs

www.hackettsongs.com

 

Betyg: 9 av 10

Karl-Göran Karlsson

 
 

 

 

  

 

  

  

10. En blivande klassiker
9. Topp ”inom genren”
8. En av de bättre ”inom genren”
7. Genomgående bra med några toppar
6. Klart godkänd
5. Okej för slölyssnande
4. Vissa delar går an
3. Behöver en hel del uppryckning
2. Inte mycket som klarar sig här
1. Vi glömmer denna