04 Wind (2.02)
05 Restless (5:36)
06 Fire (1:36)
07 Dreamscape (11:48)
08 Water (1:58)
09 Soulprint (17:02)

Introitus kommer här med sin andra fullängdare efter plattan ”Fantasy” som släpptes 2007 och som fick fina recensioner på många håll, bland annat här på Artrock.se. Bandet är mer eller mindre ett familjeföretag från Vansbro med äkta paret Mats Bender på keyboards och Anna Jobs Bender på sång och med barnen Johanna på keyboards och Mattias på trummor.  Övriga musiker är Henrik Björlind (gitarr), Pär Helje (gitarr), Dennis Lindqvist (bas) och Stefan Ekedahl (cello). Musiken bär tydliga spår av vad man kan kalla klassisk melodisk progressiv rock men har även en touch av svensk folkmusik. Det senare kommer främst i Anna Jobs Benders fina sång där hon i flera ordlösa partier svävar iväg i karakteristisk folkvisekulning från Dalarna.

Det första som slår en då man får CDn i handen är omslaget som bevisligen har element från vad (i alla fall vissa) brukar kalla progressiv rock. En brinnande person med huvudet som ett stort öga för genast tankarna till diverse skivor från Pink Floyd (”Wish you were here” + ett omslag med ögon som jag inte på rak arm kommer på). Även på listan med låtar ser man att här kommer långa genomarbetade kompositioner i gammal god prog-stil. I stort kan man säga att skivan innehåller fem långa låtar (varav tre är längre än 10 minuter) med några korta mellanspel.

Nåväl, hur låter det då? Det låter helt OK men jag måste erkänna att för mig kom aldrig plattan upp i nivåer som gav lust att lyssna mer och mer och mer. Tidvis låter det riktigt bra men tyvärr känns långa partier som ”transportsträckor” till de lite mer genomarbetade refrängpartierna. Här finns en väldigt vacker kärlekssång i ”Like always” och väldigt fina partier med inspirerande keyboardsslingor och harmonier på både inledningslåten ”The hand that feeds you” och på den avslutande ”Soulprint”. Men för övrigt så känns faktiskt plattan lite avslagen och rent av onödigt lång. Det är också något med soundet (kanske trummorna) som känns lite märkligt. Tror - utan att faktiskt ha hört den förra plattan - att försöken att skapa ett lite modernare sound denna gång kanske inte slog så väl ut som man hade hoppas. Så för mig är plattan klart godkänd men inte mer. Men på något sätt känns det ändå att bandet har potential och jag ser fram emot nya alster.

Betyg: 6 av 10.