Patryk Zwolinski - vocals
Marek Zielinski - guitars
Mateusz Smierzchalski - guitars
Konrad Ciesielski - drums
Piotr Kawalerowski - bass
Bartosz Hervy - keys + electronics

Under de senaste tio åren har den progressiva musikscenen närmast översvämmats av band ifrån Polen. Många av dessa band har hållit en förvånansvärt hög och jämn musikalisk kvalitet, och det har funnits en ganska tydlig gemensam nämnare för många av dessa band. Denna bottnar i en tyngd och melankoli som man genast känner igen när man hör bandet. Ytterligare ett Polskt band i denna växande skara är Blindead som bildades 1999 av gitarristen Mateusz “Havok” Smierzchalski (ex-Behemoth), och som till en början bara var ämnat att fungera som ett kul sidoprojekt. Efterhand blev dock projektet alltmer allvarligt menat och har genom plattorna Devouring weakness (2006) och Autoscopia / Murder in phazes (2009), lett fram till nya cd:n Affliction XXIX II MXMVI.

Affliction XXIX II MXMVI berättar en mycket mörk och destruktiv historia om en autistisk flicka. Man får följa henne ända från födseln, genom hennes uppväxt som kantas av missbruk, övergrepp och oförstående föräldrar och som slutligen leder in i mental sjukdom.

Rent musikaliskt matchar Blindead lyriken på ett perfekt sätt med en progressiv metal, som bitvis är mycket tung och brutal, men som ibland bryts av i mer berättande experimentella ljudlandskap. Den historia som återberättas i lyriken / musiken skildrar på ett mycket bra sätt det inre kaos som många personer med autism ständigt lever i. Här målas en mycket mörk, nästan dystopisk verklighet upp, som känns mycket kaotisk och ödesmättad.

Blindead har på Affliction XXIX II MXMVI lyckats mixa en klart intressant och relevant story, med en musik som till fullo följer de känslomässiga svängar och händelser som flickan utsätts för. Sångaren Patryk Zwolinski skildrar berättelsen med en ibland mjuk och lugn stämma, för att i nästa stund fullständigt vråla ut sin frustration och ångest. Musikaliskt låter det som tidigare nämnts mestadels mycket tungt, brutalt och ödesmättat, men ändå samtidigt mycket känslosamt. Plattan vinner på att lyssnas på i sin helhet, för att på så vis kunna följa storyn från början till slut.

Hade ingen tidigare erfarenhet av Blindeads musik, men känner efter ett antal genomlyssningar att plattan / bandet håller precis lika hög nivå som många av sina landsmän gör.

7,5 / 10