6. Tales from the Crypt
7. Nocturnal Rites
8. Road to Hell
9. False Preacher
10. Hope to Die
11. K-141 Kursk

Så var då Örebros stolthet Wolf åter här med ytterligare ett rivigt album fullt med klassisk åttiotals-heavy metal. Judas Priest, Mercyful Fate och i viss mån Iron Maiden är återigen ledstjärnorna men samtidigt har Wolf aldrig låtit som någon kopia även om det knappast finns något nyskapande i deras musik. Det beror på att Wolf alltid har hållit en oerhört hög nivå i sitt komponerande och det resulterade i att de välförtjänt nominerades till en Grammis för förra albumet ”Ravenous” (2009). Ska de då med nya albumet ”Legions of Bastards” ta nästa steg i karriären och en gång för alla slå igenom på bred front? Ja det är inte omöjligt för traditionell metal är ju på stark framgång just nu och bandet bör numera räknas som veteraner i branschen. Men det som gör att jag tror på en större framgångssaga för bandet denna gång är att både låtarna och variationen har vässats till en aning. Vi bjuds på furiös metal som i inledande ”Vicious Companions”, blytungt gung som i skivans bästa spår ”Skull Crusher” och mer småepiska stycken som tillexempel ”Tales from the Crypt”. Andra spår som sticker ut är den hemsökta ”Full Moon Possession”, refrängstarka ”Hope to Die” samt Danzig-osande ”Nocturnal Rites”. Tyvärr känns några spår lite för anonyma medan en låt som ”K-141 Kursk” förmodligen behöver flertalet extra snurr i stereon innan hela dess potential blommar ut.

Jag har alltid gillat Wolf men det där sista har saknats enligt mig. Två, kanske tre, spår på varje album har alltid tilltalat mig lite extra men nu har dom med träffsäkra melodier, medryckande riff och starka refränger vunnit över även mig. Jag skulle faktiskt vilja sticka ut hakan och påstå att detta är gruppens starkaste giv så här långt i karriären och mitt betyg kan nog komma att kännas aningen snålt tilltaget om ett år eller två.

Betyg: 7.5/10