3 Magnetic force
4 Endlessly
5 River oaks
6 Wounded
7 Paradise
8 Oblivion pt II

Den power trio-rock Johnny Engstrom Band jobbade med i 2009 års From birth to chaos förde tankarna till Rush runt Test for echo, med lite stänk av The Police och King´s X i enstaka spår. Magnetic force stryker de båda sistnämnda inslagen och ersätter dem med Queensryche samtidigt som den vrider tillbaka Rushklockan till mitten på sjuttiotalet. Alltså ett progressivt temaalbum som begrundar utomjordiska varelser och deras förehavanden här på jorden.

De tre inledande numren klockar in på sammanlagt 33 minuter. Produktionen är tät, mörk och trummisen Galle Johansson snickrar fram taktarter som inte låter sig beskrivas med högstadiematematik. Johnny Engströms gitarrspel är nedstämt, intrikat och ödesmättat så den som drar omedelbara paralleller till Dream Theater må vara förlåten. Jänkarna har ju trots allt smugit in både ett och två Rushriff på varje skiva sedan millennieskiftet. ”Endlessly” och ”River oaks” är melodiösa, akustiskt baserade bitar och tjänstgör som motvikt mot den tunga första halvtimmen.

Sången är Johnny Engströms akilleshäl, men i Magnetic force är sångarrangemangen runt Engströms pipa mycket välkomponerade så frontmannen behöver varken matcha Geoff Tate eller James Labrie. Dessutom är musiken det som man som lyssnare bör fokusera på. Låtarna är nämligen så pass välkomponerade att de kunde tjänstgöra som just filmmusik. Däremot känns albumets 75 minuter som lite väl mastigt: ”Wounded” har ett tufft riff men tillför inget ytterligare musikaliskt. ”River oaks” bär ett trevligt tema som dock utvecklas mer i ”Paradise”. Och att ”Oblivion” delats upp i två kvartslånga stycken som får inleda respektive avsluta albumet är en god idé, men jag saknar ett starkt sammanlänkande melodiöst ledmotiv att hänga upp sviten på.

Sammanfattningsvis har Johnny Engstrom Band spänt bågen och siktat högt. De når inte de främmande galaxer de berör med sitt tema men tillräckligt högt för att motivera uppmuntran. Men de bör komma ihåg att de bästa Rushplattorna är mellan 35 och 40 minuter långa.