6. Meet Me in the Alleyway
7. Every Part of Me
8. Lonely Are the Free
9. Heaven or Hell
10. I Am a Wanderer
11. This City

Han är van att gå sin egen väg den gode Steve Earle och om man som jag går och hoppas på en ny rocksmocka likt “Copperhead Road” (1988) då får man vänta lite till. Men det gör inte så mycket för nya albumet, hans fjortonde totalt, är ett riktigt trevligt litet album som visar upp en mer avskalad Steve Earle. Det är också en uppryckning från de två senaste albumen som jag fann ganska trista trots att de lyckades kamma hem varsin Grammy. De två är “Washington Square Serenade” (2007) som bjöd på trista elektroniska experiment vilket förstörde helheten och “Townes” (2009) vilket är en hyllningsplatta till Earles mentor och vän Townes Van Zandt och innehöll således enbart covers på den samme. Därför är det skönt att Earle har hittat tillbaka till sina rötter inom folkmusiken och countryns utkanter på nya ”I'll Never Get Out of this World Alive”. Till sin hjälp har han tagit in producenten T-Bone Burnett (vilket han jobbade med redan på ”Transcendental Blues” från 2000) som sin vana trogen har rattat in ett sound som är avskalat och minimalistiskt men samtidigt jordnära och organiskt. Earle har även låtit elgitarren fått vila stora delar under inspelningen och lotsar oss istället allt som oftast genom albumet med hjälp av olika akustiska instrument. Detta gör att albumet drar mer åt folkmusikhållet än den ruffiga country som han annars gör så bra. De som uppskattar Earles bluegrass-samarbete med Del McCoury Band kan nog känna igen sig en del här.

Men det är ingen helgjuten historia vi få ta del av. Den inledande halvan är även den starkaste och inleds med femtiotalsosande ”Waitin' on the Sky” och den smått bluegrassaktiga ”Little Emperor” där han en gång för alla gör upp med George W Bush. Det fortsätter sen med ”The Gulf of Mexico” där han plockar in lite småkeltiska tongångar och skickar en passning till BP’s oljekatastrof i Mexikanska golfen. Efterföljande ”Molly-O”, som med fiol och ruffig banjo, är det spår som sticker ut mest och är enligt mig skivans höjdpunkt. Första halvan avrundas sen med småsega ”God is God” och “Meet Me in the Alleyway” där den förstnämnda skrevs av Earle och spelades in av Joan Baez på dennes album ”Day After Tomorrow” (2008) som Earle även producerade. “Meet Me in the Alleyway” är en småsläpig Tom Waits-blues som inte känns riktigt genomarbetad och sänker därmed ribban en aning men är ändå ett småtrevligt inslag.

Den avslutande halvan av albumet kommer inte alls upp i samma nivå även om den börjar lite snyggt med en gnutta irländskt vemod i ”Every Part of Me”. Sen följer den ganska ointressanta balladen ”Lonely Are the Free” och ”Heaven or Hell” där Earle gör en duett med sin fru Allison Moorer på den sistnämnda. Men så kommer ”I Am a Wanderer”, som även den skrevs av Earle för det tidigare nämnda albumet med Joan Baez, och återigen närmar sig musiken riktigt trevliga nivåer tack vare en stark melodi. Hela rasket avslutas sen med Grammyvinnande ”This City” som Earle skrev för HBO-serien Treme i vilket han även agerade som skådespelare. Men frågan är om inte låten prisades för att serien rönt stora framgångar för jag tycker att den känns ganska seg trots snyggt blås.

Nej det blev ingen ny “Copperhead Road” men har trots allt en hel del annat godis att ta till sig. ”I'll Never Get Out of this World Alive” är en skönt tillbakalutad platta som har snurrat en hel del i bakgrunden hemma hos mig men mycket mer än så lär nog inte skivan duga till trots att musiken växer lite smått för var lyssning. Men herr Earle har helt klart ryckt upp sig och sett till att spela in sitt bästa album på många år men det där lilla extra saknas tyvärr än en gång.

För den intresserade så kan jag nämna att i maj kommer Steve Earle att komma ut med sin första roman vilket har fått samma namn som detta album. Boken skall handla om Doc Ebersole problemfyllda liv samtidigt som han är hemsökt av sin före detta patient och kamrat Hank Williams. Titeln “I'll Never Get Out of this World Alive” är tagen från just Hank Williams och hans allra sista singel med samma namn som släpptes 1952. Så, nu vet ni det också.

Betyg: 6,5/10