Ibland får man skivor i sin hand som inte liknar något annat.
Eller som i varje fall är svåra att jämföra med annat som man är
mer van att lyssna på. Detta gäller verkligen denna platta från
Black Metal-bandet Ulver från vårt grannland i väster. De har
några få år på nacken tillsammans men har redan lyckats göra
stort intryck som live-band, bl a under en stor Europaturné
förra året.
Efter att ha slutit skivkontrakt med Kscope släpper man alltså
detta mycket märkliga verk bestående av sex rätt normallånga
låtar med ganska varierad stil som sedan avslutas av ett rätt
sanslöst mastodontverk på närmare 20 minuter. Det sistnämnda i
en stil som avviker betydligt mot det övriga.
För att börja med de sex första låtarna så erbjuder man här en
rätt skön blandning låtar som inte på något sätt (i alla fall
för mig) ger rättvisa åt epitetet ”Black Metal” band. Det är
inte alls särskilt hårt eller extremt på det sätt som man kanske
skulle förvänta sig. Istället är det stundtals väldigt melodiskt
och fullt av ofta ödsliga stämningar framkallade med diverse
keyboards. Jag noterar också att man experimenterar våldsamt med
tilläggseffekter från fiol (Hardangerfela?) och allehanda
blåsinstrument. Jag tycker alla dessa sex låtar är klart
njutbara (efter viss tillvänjning) med ett skönt rockgung i
vissa av dem men också flera lugna och stämningsfulla (kanske
lite ödsliga och dystra). Absoluta favoritlåten är låt nummer
fyra ”September IV” med en väldigt fint arrangemang både sång-
och ljudmässigt. En sån där låt man genast tar till sig. Kanske
för det enkla men fina piano/keyboardskompet i bakgrunden som
avslutas med lite mer rockiga tongångar på slutet. Sen gillar
jag också de lugna stämningsfulla låtarna ”Providence” och
”England” som påminner (till en del i alla fall) om det sound
som Pain of Salvation kunde erbjuda i tidigare plattor. Måste
också nämna ”Providence” slutdel där man spelar upp väldigt
märkliga stämningar. Det är ungefär som om man långsamt smyger
genom en tunnel i underjorden där det ligger en massa jättar
eller troll och sover och snarkar! Mycket surrealistiskt!
Men till slut kommer alltså då det märkliga verket ”Stone
Angels” som för mig inte liknar något jag hört tidigare, tror
jag. Ett enda långt trögflytande lavaflöde av stämningar från i
huvudsak orgel (kyrkorgel?) kryddat med diverse klart
experimentellt utförda pålägg alltifrån fiol och blåsinstrument
till diverse slagverk i den senare delen. Vad som också är
utmärkande är tendensen att ibland gå över i disharmonier. Men
det sker bara nästan för precis när man tycker att det börjar gå
överstyr så kör man upp på vägen igen. Detta gör faktiskt
lyssnarupplevelsen ganska spännande. Till alla dessa märkliga
ljud utförs en recitation av ett poetiskt verk av den
amerikanska poeten Keith Waldrop. Själva innehållet och
betydelsen är lite svår att greppa utan att ha sett texten men
det är uppenbart att det är ett ganska djupt filosofiskt verk.
Det här är en fascinerande platta för den som är mottaglig för
musik av den lite mer experimentella sorten. I slutändan ett
rätt oemotståndligt verk, faktiskt. Sånginsatserna är väl inte
direkt imponerande men det är de dominerande stämningarna och
skiftningarna i musiken som lyfter plattan.
www.myspace.com/ulver1
www.kscopemusic.com/ulver/warsoftheroses
Betyg: 8 av 10.
Karl-Göran Karlsson
|