4. DWoodcutters Vile (12:59)
5. Melody of the Air - explicatio (11:15)
6. The Breach (11:05)
7. Hitodama's Return (6:38)
8. Melody of the Air - recapitulatio (4:39)
9. A dying man's hymn (5:12)

Har du någon gång blivit knockad av musik? Så totalt tagen av vad du hör att du släpper allt annat du har för dig, och bara gapar? Precis detta hände mig när jag började lyssna på Sky Architect kommande platta "A Dying Man's Hymn". Gruppens första skiva "Excavations of the Mind", var mycket bra, så jag hade höga förväntningar på den nya.
Trots det blev jag tagen på sängen. Det här är så, ursäkta språket, inihelvete bra att jag har svårt att hitta ord!

Men, i ett försök att sansa mig och bli lite nyanserad, ska jag försöka bena ut vad det är som lyfter denna skiva så högt i mina öron.

Nyckelord blir följande; kontraster, mognad, nyskapande och lekfullhet, samt extremt duktiga musiker och studiotekniker. Skivan är inspelad i Sverige. Att sedan Mark Wilkinson, känd från Marillion, Fish och Judas Priests skivor m fl gjort konvolutet gör ju inte saken sämre.

Med en självklarhet och säkerhet rör sig Sky Architect inom musiken likt en mästerkock botaniserar bland sina råvaror och kryddor. Lika kräsen på att alla råvaror, dvs låtarna, håller absolut högsta kvalitet, och att alla kryddor alltid är fräscha och färska, sätter
bandet den musikaliska ribban mycket högt. Samtidigt som bandet är gamla traditioner trogna, testar de nya grepp. Jag kan inte säga att Sky Architect låter som något annat band jag hört. Däremot kan jag känna att de hämtat influenser från väldigt många olika håll. De första namnen som dyker upp är Gentle Giant och King Crimson. Men sedan pockar The Flower Kings, Spock's Beard och Pain of Salvation på uppmärksamhet. Och så Änglagård... för att sen övergå i totalt underbar jazzfusion som påminner om... Nej! nu börjar det bli löjligt mycket "namedropping"! Sky Architect låter Sky Architect, helt enkelt! De kommer tillhöra en av de stora erkända banden inom kort.

Tillbaka till skivan.
Första spåret, Treebird, inleds ganska tungt men övergår snart i ett lugnt och vackert parti av nästan nordiskt vemod. När sången kommer in känns tongångarna från förra plattan igen, men vemodet består. Drygt halvägs in, tar låten lite mer fart och fortsätter lekfullt och läckert.
Det finns tre låtar som alla heter Melody of the Air. Den första, spår två, har undertiteln exposito och är till stora delar en fusionjazzlåt med mycket läckert gitarrspel. De sista två minuterna mal gitarren på en rymisk rörelse över en matta av mellotron. Det blir än mer suggestivt när ännu en gitarr smygs in som maler på i bakgrunden. Spår tre, The Campfire Ghost's Song, har en lekfullhet á la Gentle Giant. Halvägs in faller den in i ett skönt lunk som påminner om The Flower Kings olika produktioner. DWoodcutters Vile, spår fyra, är en av mina favoriter tack vare spännvidden inom låten och slutpartiet. Den börjar med ett envist rakt komp i 3-takt, nästan i marschliknande. Efter tre minuter börjar de växla mellan rakt komp och ett mer svängigt jazzigt med sång. Stundtals väcks associationer till Cardias. Ett mellanparti med lite tyngre komplexa gitarrer över en keyboardmatta, till det hel hypnotiserande lekfulla och softa jazziga partiet i med en helt sanslöst läckert girarrsolo. Solot liras över en rytmiskt figur i tre stycken 6/8 takter och en på två 4/8.
Melody of the Air - explicatio, del två i trilogin, kommer sen. Den kan verkligen klassas som en låt med mycket av allt! Börjar eteriskt med svävande flagoeletter på basen och volympedal jobb på gitarren. Strax övergår det i en dramatisk passage som tagen från en Änglagårdskiva. Planar åter ut, nu i ett sångparti. Sången går över i viskande. Dramatik och spänning. Så ett lite jazziga partier och mer rockigt sköna rytmiska delar. Låten böljar fram och åter, för att plötsligt landa i ett stilla , naket och enkelt arpeggio på gitarr. Efter en stund kommer en wah-wah gitarr in och lägger lite toner. Så efter ett par vändor, ytterligare en gitarr, distad med rakt komp, och intensiteten växer mot allt högre höjde. Klimax är nära, men i stället för ett bombastiskt slut återkommer en stilla wah-wahgitarr och arpeggiot.
The Breach inleds intensivt och tungt. Mellotronmattor dominerar sedan. Så återigen ett av Sky Architects kännetecken, det oförutsägbara stoppet i musiken och övergången till det avskalade nakna. Låten tar fart igen och hårdnar till rejält, för att sedan göra ytterligare stopp och så ny fart. Ni förstår! Låt sju är en ganska enkel låt för att vara Sky Architecht åtminstone fram till sista minuten. Den har ett flow i 6/8 takt som ungefär
halvägs in byter till långsamt svängig rock i 4/4 takt. När så det endast är en minut kvar så kommer en funkig bas in och så läggs en Gentle Giant inspirerad gitarr på. Flygeln i slutet är endast till för att förbereda lyssnaren på nästa stycke.
Sista delen av Melodi of the Air - recapitulatio, spår åtta, inleds med vackert men vemodigt pianospel. Som ett avslutningstema till en film, där publiken sorget kan konstatera att hjälten inte överlevde och allt för många tvingades sätta livet till.
Här borde låten kanske ha slutat. Men icke. Vi har ju med Sky Architect att göra.

Precis som i Hollywood, där man vill kunna göra uppföljare på
filmerna, dyker hjälten upp i fjärran. Med sig har han en hel armé och tågar fram, ackompanjerad av dramatisk musik. Så är vi framme vid avslutningspåret, tillika titelspåret, A Dying Man's Hymn. Det är en ballad med enbart två gitarrer och sång. Vackert och sentimentalt om en man med dödslängtan. "Did he jump to forget, did he fly to regret? A dying man's hymn, a sad story. Told with tears and no hope for glory. He tried to run away from his sins...." Jag måste erkänna att det känns konstigt att de avslutar med en så deppig låt, när gruppen för övrigt spritter av spelglädje och ivslust!

Oavsett vad, tar det inte ner helhetsintrycket. Det här är absolut
världsklass!

Betyg 10/10