14. Here comes the flood
15. Beyond reality

Roland van der Horst: Acoustic guitars, vocals
Chris Jonker: Grand piano, additional keyboards
Pieter Drost: Acoustic and fretless bass
Aldert Glas: Drums, percussion

Mangrove är ett Holländskt band som sedan starten 1998 här släppt en hel hoper plattor. Debuten ”Massive hollowness” släpptes 2001, och efter en del medlemsrotation följdes den upp av: ”Touch wood” -04, ”Facing the sunset” -05, ”Coming back to live” –06 och senast ”Beyond reality” –09. Bandet har genom åren tagit för vana att filma många av sina liveframträdanden, och enligt pressreleasen kommer bandet inom en ganska kort period släppa totalt tre dvd:er, där första utgåvan ”Live beyond reality” släpptes  och recenserades på denna sida ifjol. Var inte inlyssnad på bandets backkatalog vid denna tidpunkt och känslan för nämnda dvd var vid recensionstillfället lite ”halvljummen”, och den har så här ett drygt halvår senare knappast förändrats.

Mangrove lirar en tämligen ordinär neoprog som genomsyras av många influenser från flera av de inom genren ledande brittiska banden Arena, Pendragon, IQ etc. Det som skiljer Mangrove ifrån många av sina förebilder är framförallt att man i en del kompositioner krånglar till det lite väl mycket för sig med klart annorlunda och mycket märkliga harmonier. Det känns tydligt att en del av musikerna i bandet har en hel del brister i det musikaliska hantverket, vilket medför att man då tar sig vatten över huvudet. Detta kanske fungerar på en studioutgåva, men definitivt inte på en liveplatta. Detta medför att bandet emellanåt känns flera divisioner sämre än tidigare nämnda band.

Dagens recensionsobjekt ”More or Less…an acoustic evening” är således den andra i ordningen och är precis som titeln antyder en i princip helt akustisk historia. Låtmaterialet på denna dvd är nästan exakt samma som på föregångaren, men framförs här i något omstuvad ordning. Precis som på föregångaren känns låtmaterialet fortfarande bitvis lite ”tunt” och denna känsla förstärks i dessa mer avskalade akustiska versioner. Även känslan av att vissa musiker, eller för att tala klarspråk rytmsektionen med Pieter Drost (Bass) och Aldert Glas (Drums), inte riktigt klarar av sin del av framförandet blir här extra tydligt. Roland van der Horsts akustiska gitarrspel är ok, men inte mer. Hans röstresurser och engelska uttal är precis som nämndes i förra recensionen inte är av någon högre kvalitet de heller. Chris Jonker räddar upp denna utgåva något genom sitt varierade och känslofyllda pianospel, men det räcker inte med att en så liten del av helheten levererar, när den stora merparten haltar betänkligt. Tyvärr får jag alltför ofta känslan av att bandet vill betydligt mer än vad man rent musikaliskt klarar av.

Låtmaterialet känns som tidigare nämnts lite ”tunt”, men innehåller en del vackra och harmoniska avsnitt. Tyvärr blir det mellan dessa partier alldeles för händelsefattigt och stillastående, och de låtar som inte var speciellt kul i full orkestrering, blir knappast roligare på detta sätt. En ganska så platt ljudbild / produktion och ett mycket märkligt trumljud, gör att denna utgåva inte på långa vägar håller hela vägen fram. Enda riktigt stora glädjeämne på denna utgåva är bandets cover av Peter Gabriels mästerliga låt ”Here comes the flood”, som faktiskt framförs på ett riktigt bra och känslofyllt sätt.

3 / 10