12. Silence
Bonus material:
Intervju med Mirek Gil och Karol Wróblewski
Music for one leg (dokumentär)
Friends for Robert, 2011
Live at Progresja, Warsaw, 2011

Jag gillar den varma, melankoliska och melodiösa formen av neoprog som Believe är så bra på. Och det bästa av allt – de blir bara bättre och bättre för varje album. Så bra faktiskt att Pendragon, Marillion och Porcupine Tree bör känna sig riktigt stolta och lätt oroliga över att ha inspirerat dessa hungriga polska musikfränder.

Seeing is believing är gruppens andra konsert dvd och baserar sig på Believes två senaste och starkaste album, This bread is mine och World is round. Inspelningen är gjord i Wyspianski Theater i Katowice förra hösten och fångar gruppen i högform inför sina landsmän. Musicerandet är prickfritt och nu när låtkvalitén matchar framförandet blir Believe en grupp att räkna med. Deras förmåga att väva in akustiska partier i musiken får dem också att sticka ut lite. Piano och akustiska gitarrer får sällskap av såväl tvärflöjt som fiol i ljudbilden. Att filmningen är flott gör inte saken ett dugg sämre.

Det händer dock inte speciellt mycket spännande på scenen. Satomi är förvisso en något exotisk uppenbarelse i egenskap av asiatiska tillika violinist och frontmannen Karol Wróblewski uppträder med god scennärvaro. I övrigt är man hänvisad till de ypperliga musikernas konster; Mirek Gils fingrar längs gitarrhalsen, hur Konrad Wantrych trakterar tangenter samt hur trummisen Vlodi Tafel orienterar sig bland sina grytor och lock. Men allt är så behagligt och rogivande så jag saknar varken bomber eller andra spektakulära effekter. Men får man önska så skulle jag vilja höra åtminstone ett par lite snabbare spår under konsertens gång.