4. Aftermath (5:12)
5. Syriana (4:07)
6. Grotte (3:40)
7. Last Broadcast (7:05)
8. Alive (7:51)
9. Angels and Demons (7:26)

Finska bandet Overhead kommer här med sin fjärde fullängdare. Det är första gången jag själv stiftar bekantskap med dem och det var ett angenämt möte. Stilen är inte vad man kan kalla typiskt proggig utan mer mainstream rock/metal med vissa progressiva element (enstaka klassiska mellotronslingor och annat keyboardunderstöd). Något som jag gillar skarpt är också användandet av flöjt i vissa partier som för tankarna till Jethro Tull och Ian Anderson.

Faktum är att plattan innehåller flera låtar som lätt sätter sig på hjärnan. Ett bra exempel är låten ”Berlin” som har en riktigt medryckande refräng som är svår att motstå. Hitvarning utfärdad! Detsamma gäller i högsta grad även den påföljande låten ”An Afternoon of Sun and Moon” som har en ännu tyngre refräng (”It’s more than just an afternoon……”). Det här är utan tvekan plattans bästa låt med mycket harmonier och, som sagt, en refräng som är en sådan som många band kan leta i åratal efter. Vackert! Kan bli en riktig sommarplåga hos vissa music-lovers!

Ett annat försök att få till en hit kan anas i  låten ”Alive” men här tycker jag man kliver av lite stilmässigt och närmar sig populärmusiken lite väl mycket för att jag skall ta till mig det fullt ut.

Övriga låtar är lite mer varierade och ibland lite udda. Exempelvis ett kul grepp med Geigerräknaren som inleder den ödesmättade ”Aftermath”. Här har vi också några snygga partier med mellotronkomp – något som jag avgjort tycker lyfter den här typen av Metalbaserade musik. I vissa låtar använder man lite skumma orgeltoner (exempelvis i ”Syriana”) som närmast för tankarna till Roxette (!) och annan poppig rockmusik. Sen har vi det här med flöjtackompanjemanget. Vi hör det bäst i spår 6 ”Grotte” där Ian Andersons influenser svävar tydligt över låten. Det här gillar jag verkligen och jag tycker det kryddar bandets musik på ett mycket bra sätt.

Att bandet kan spela med smärta och känsla bevisar man också i låten ”Last Broadcast”. Här inleder man i en stil som påminner väldigt mycket om Scorpions superhit ”Winds of change” med visslande och ett avspänt gitarrspel. Mycket snyggt! Längre fram i låten får jag också lite Pain of Salvation-vibbar vad gäller gitarrsoundet. Sången är väldigt bra – jag gillar verkligen Alex Keskitalos röst.

Slutbetyget blir självfallet bra, trots att jag, som sagt, inte räknar bandet som ett typiskt progrock-band. Men här finns ändå tillräckligt mycket ambition för att jag skall gilla skarpt det jag hör.

Betyg: 8 av 10