6. Between You and Nowhere
7. Call It Like I See It
8. Why Does It Always
9. Dig Myself a Hole
10. WM Free
11. What It Takes to be Me

Jag vill verkligen att detta skall vara bra. Som stort Pantera-fan så vill man ju att allt som de forna medlemmarna tar för sig skall vara bra då dom är exceptionellt duktiga musiker på sina egna små sätt. I trummisen Vinnie Pauls fall så har jag nästan tvingat mig själv till att gilla det som hans nya band Hellyeah (vilket även innehåller medlemmar från bland annat Mudvayne och Nothingface) har tagit sig för på skiva men det får vara slut med det nu. Jag kunde delvis uppskatta det vi fick ta del av på den självbetitlade debuten från 2007 och dess uppföljare Stampede (2010). Bandet spelade upp ett aggro-groove som färgades av den amerikanska söderns sväng och visade prov på en kaxig attityd. Det slog inte väl ut på varje låt men emellanåt brann det till och man insåg att något stort kunde vara på gång. När så nu gruppen tredje alster är här så är det bara att konstatera att istället för att sikta in sig på någon egen form av sydstatsmetal så tar dom i så det knakar och försöker istället efterlikna just Pantera. Riffen och låtstrukturerna påminner i de flesta fall om Pantera och till och med hänget på Vinnie Pauls cymbaler har inte varit så framträdande sedan Panteras glansdagar. Trumljudet är och andra sidan ganska torftigt på detta album men så är de ljudfiler som vi recensenter får av usel kvalité också. Mer än hälften av albumet är inget annat än ett försök att ta efter Vinnies gamla bands musikaliska arv. En låt som ”Drink Drank Drunk” är tillexempel pinsamt lik "Five Minutes Alone" från Panteras "Far Beyond Driven". Men hur dom än försöker så är inte Chad Gray någon Phil Anselmo, Bob Zilla är ingen Rex Brown och inte ens tillsammans kan Greg Tribbett och Tom Maxwell bli en ny Dimebag Darrell. Jag vet att man inte skall jämföra med medlemmars gamla band men i detta fall är det oundvikligt när man hör musiken. Min önskan vore istället att dom försökte smälta samman alla medlemmar tidigare förehavanden till något eget i stället. Här finns ansats till att göra något, om inte unikt, så i alla fall något som passar medlemmarna bättre. ”Bigger God” är tillexempel en hårt slående och svängig sak och ”Between You and Nowhere” är en ganska typisk ballad inom den metal som Mudvayne och Nothingface verkar i. Men det går ändå inte att undkomma det faktum att bandet, medvetet eller omedvetet, försöker efterlinka Pantera och resultatet blir en besvikelse. Låtarna maler på utan vare sig minnesvärda melodier eller medryckande riff. Visst svänger det lite emellanåt men det är för sällan utan det är istället mest hela tiden ett torftigt tuggande utan varken poäng eller mening.

Jag upprepar mig själv och säger; jag vill verkligen att detta skall vara bra. Men det går inte. För den amerikanska radiometal som ”Band of Brothers” består av är kanske inte dåligt framförd, men den är fullständigt meningslös. Trist men sant.

Betyg: 4/10