|
En av detta års mest efterlängtade releaser
kommer inom kort från Slottsskogsaktuella bandet Skånska Mord.
Bandets debutplatta ”The last supper” rankades av undertecknad
som detta års absolut bästa platta, alla kategorier. Detta har
naturligtvis medverkat till att skruva upp förväntningarna inför
uppföljaren kraftigt. Det har hunnit gå ett par år sedan förra
utgåvan, men på denna tid har Skånska Mord ytterligare utvecklat
/ förfinat sitt redan excellenta sound, och genom nya alstret
”Paths to charon” borde man ta ett rejält kliv upp på
karriärsstegen. Med sin blytunga, proggiga och lätt psykedeliska
70-talsrock, kommer denna platta att älskas av alla fans av band
som: Abramis Brama, Witchcraft, Spiritual Beggars, Graveyard mfl.
Skånska Mord har spelat ihop med Graveyard vid något / några
tillfällen, och lirar allra minst i samma division som detta
rejält hypade och populära band.
Det som gör Skånska Mord till ett så grymt bra
band, och ”Paths to charon” till en lika grym platta beror på
flera olika, men lika viktiga faktorer. För det första har man i
Janne Bengtsson en sångare / frontman med en fullständigt
fantastisk pipa. Inlevelsen, känslan, kraften och inte minst
röstlikheten påminner väldigt mycket om Chris Cornell
(Soundgarden, Audioslave) i dennes absolut bästa stunder.
Bengtsson är dessutom en riktig hejare på munspel, vilket
tillför en lite ”bluesig” touch på de spår det används.
En annan starkt bidragande orsak är gitarristerna
Patrik Berglin och Petter Englunds gitarrspel. Dessa båda herrar
skapar en blytung men varierad ljudpalett, där det ena coola
riffet efter det andra avlöser varandra. Detta gör att när man
lyssnar på plattan, också känns som om man förflyttas bakåt i
tiden till det gyllene decennium då storheter som: Black Sabbath,
Led Zeppelin och vårt lands egna progveteraner November
regerade. Sologitarrspelet är också mycket varierat och intrikat
med soloeskapader ofta kryddade med coola effekter som wha-wha
eller solon i stämmor.
Rytmsektionen med bassisten Patric Carlsson och
trummisen Thomas Jönsson känns på ”Paths to charon” ännu mer
tight och samspelt än på debuten, vilket starkt bidrar till att
Skånska Mord seglar upp som ett av de största favoritbanden på
årets upplaga av Slottsskogen Goes Progressive.
Den avslutande, men nog starkast bidragande
faktorn är Skånska Mords ytterst jämna och högkvalitativa
låtmaterial, som på ”Paths to charon” känns minst lika
genomarbetat och välkomponerat som på föregångaren ”The last
supper”. Det tog lite längre tid att ”komma underfund” med nya
alstret, men väl där har spåren vuxit, vuxit och vuxit, och för
varje lyssning har nya favoriter utkristalliserat sig. Plattan
inleds med tre riktigt starka spår där framförallt ”Dark
caves of our mind” och den långsamma och suggestiva ”A
black day” tillhör de absoluta höjdarna på plattan. En sak
som gör bandets plattor lite olika är känslan av att det här,
finns en större variation där spåren skiljer sig mer åt jämfört
med föregångaren. Detta gäller framförallt tempo och intensitet
som ibland blev lite likriktade på förstlingsverket. Bra exempel
på denna mer utpräglade dynamik är den helt instrumentala
folkmusikinspirerade ”Laggåsen” och den coolt doomiga
”The ambassadeur”, vilka båda kompletterar tidigare nämnda
spår på ett bra sätt. Ljudbild och mixning på ”Paths to charon”
känns mycket organisk och tidstypisk, vilket starkt bidrar till
det ytterst lyckade slutresultatet. Är du på minsta sätt
intresserad av 70-talsdoftande retroprog, med en modern och
fräsch touch får du bara inte missa bandets gig på Slottsskogen
Goes Progressive nu på lördag 18/8. De på förhand högt ställda
förväntningarna på plattan har med god marginal uppfyllts, och
när det i slutet av året har blivit dags att kora årets bästa
alster, kommer Skånska Mord - ”Paths to charon” garanterat att
hamna långt, långt upp i toppen på min lista.
www.myspace.com/skanskamordmusic
www.facebook.com/skanskamord
9,5 / 10
Staffan Vässmar
|
|