5. Blue Skies Red
6. Rough Cut
7. Rag And Bone Man
8. I Want Out
9. Pick A Window (You’re Leaving)
10. Rebel Machine

Så var det då äntligen dags för Bonafide att bjuda in till allsång och luftgitarrdueller igen med sin tredje rifforgie i fullängdsversion. Bandet som aldrig slutar imponera på mig förnekar sig inte denna gång heller utan det är högoktanig och svängig hårdrock som gäller. Att dra paralleller med AC/DC (denna gång deras period mellan 1981-88) är som vanligt ofrånkomligt men vill man så kan man även hitta referenspunkter till såväl Bad Company, Rose Tattoo och Blue Öyster Cult. Bonafide är kort och gott ett hopkok av influenser där den gemensamma nämnaren är sjuttiotalets hårdrock men med AC/DC som den solklara huvudingrediensen.

Tidigare alster har bjudit på låtar, riff och refränger som satt sig direkt efter en lyssning men det får vi inte fullt ut på nya ”Ultimate Rebel”. Nu är det inget negativt utan kanske till och med något positivt för vi får ett material som växer till sig lite för var lyssning vilket aldrig är något dåligt. Dessutom får jag en känsla av en mer bluesigt inriktning än tidigare och det är faktiskt ganska välkommet. Men det viktigaste av allt är att det är omisskännligen Bonafide som spelar upp för oss och ”Ultimate Rebel” är ett minst lika starkt album som sina föregångare. Det är om inte annat hårt svängiga ”Make My Own Rules”, ”Doing the Pretty” och ”Rebel Machine” lysande bevis på. Addera sen Pontus Snibbs oerhört personliga röst samt en glöd få band lyckas skapa idag så har vi återigen en fullträff från detta band. Egentligen är det inte något superhemligt recept vi pratar om här utan har man starka låtar med medryckande riff, minnesvärda melodier och allsångsvänliga refränger så är du i hamn. Bonafide har allt detta och det på en nivå få andra band inom genren befinner sig idag.

”Ultimate Rebel” kommer inte att göra något fan av bandet besviken och det till synes lite mer genomarbetade materialet kan i framtiden till och med visa sig vara bandets starkaste så här långt. Kan det vara årets bästa album till och med? Ja det får tiden utvisa men en kandidat är det utan tvekan.

Betyg: 9/10