Så var det då dags för sjätte albumet sen Kaipa’s nystart med
”Notes from the past” från år 2002. Hans Lundin och hans
medmusikanter fortsätter i välbekant stil med musik som är en
blandning av klassisk symfonisk rock och folkmusik med tydliga
jazzinfluenser. Det här är en blandning som alltid har tilltalat
mig och den här skivan är verkligen inget undantag. Tycker rent
av att bandet driver den här blandningen till nya höjder här.
Bandet har i princip samma sättning som under tidigare plattor.
Förutom Hans Lundin på alla keyboards så har vi Patrik Lundström
(Ritual) och Aleena Gibson på sång, Morgan Ågren på trummor, Per
Nilsson (Scar Symmetry) på gitarr och Jonas Reingold (Karmakanic,
Flower Kings) på bas. Nytt för den här gången är två
gästmusiker; Fredrik Lindqvist på diverse flöjter och Elin
Rubinsztein på violin. Kan redan nu säga att dessa har tillfört
väldigt mycket på denna platta som därmed gör den extra
intressant.
Plattan innehåller 8 spår av varierande längd där den längsta
(”Our silent ballroom band”) är på drygt 22 minuter. Då de
flesta spår år lite längre ger det här en väldigt lång totaltid
(dryga timmen) vilket säkert gläder de riktiga Kaipa-fansen.
Till det negativa kan vara att det är lite svårt att nå ut till
nya fans med så långa plattor. Det kräver verkligen att man
lyckas hålla uppe intresset hela vägen. Dessutom är det alltid
så att det tar tid att ta till sig den här typen av musik (d v s
man måste lyssna flera gånger) och det kan vara lite mastigt om
skivan är väldigt lång.
Det lite speciella med Kaipa (enligt undertecknad) är det
flitiga användandet av folkmusikelement i musiken, något som
Hans Lundin i en tidigare intervju berättat bland annat
inspirerats av Merit Hemmingson i början av Kaipa-tiden
(70-talsversionen). Det här har Hans drivit ännu en bit vidare
för på denna platta kan man hitta slingor som påminner om
folkmusik på i snart sagt varenda låt. För detta har
gästmusikerna Fredrik och Elin en stor del eftersom väldigt
mycket av detta är spelat på diverse flöjter och violin i mycket
smakfulla arrangemang. Alltså är det svårt att peka ut någon
speciell låt men ändå med ett utstuderat undantag: det
självklara exemplet i titellåten ”Vittjar”. Denna låt framkallar
behagliga minnen och känslor från sjuttiotalets progressiva
musik (med band som Kebnekajse, Trettioåriga Kriget och andra
band med folkmusikinfluenser) men här känns folkmusiksjälen
faktiskt ännu mera påtaglig. Patriks underfundiga sångtext och
det supersnygga spelet på stråkar i en sugande polskatakt gör
den här låten speciell, faktiskt så speciell att jag rent av kan
tänka mig att låten slår i lite bredare lager än just bara
ibland oss fanatiska progrockare. Jag skulle verkligen unna
bandet en sådan framgång.
Efter lite tillvänjning (det här kräver flera lyssningar) så
sitter den här plattan nu perfekt och jag uppskattar verkligen
den breda palett med musik som bandet lyckats snickra ihop.
Arrangemangen är tidvis mycket snygga och speciellt gillar jag
när Hans lägger på sina orglar och keyboards som extra klangbas
i låtarna. Faktiskt är jag inte riktigt lika förtjust i att det
flitiga användandet av ett keyboardsound som påminner om gitarr
som åker upp och ned i olika oktaver (som amatörskribent hoppas
jag verkligen att jag nu inte misstagit detta för en riktig
gitarr), något som Hans nog har använt mer eller mindre på
samtliga tidigare Kaipa-skivor. Jag gillar mer när den genuina
Hammond-orgeln tar för sig i både komp och solon, gärna i
slingor tillsammans med den utmärkte gitarristen Per Nilsson.
När det gäller sången så har jag tidigare varit lite kritisk
till både Patrik och Aleena som verkligen har en egenartad
sångstil båda två. Men på denna platta tycker jag sången sitter
bättre än någonsin. Dels så sjunger det båda tillsammans lite
mer än tidigare och sen tycker jag att Aleena låter mer avspänd
och säker i sin sång numera, särskilt i de partier där hon inte
längre tar i för kung och fosterland (då blir det gärna lite
skrikigt). Som ett exempel får jag nämna låten ”A Universe of
Tinyness” där hon faktiskt tidvis står för riktig skönsång. I
denna nämnda låt måste ni också lyssna på det superläckra spelet
på violin av Elin Rubinsztein.
På det hela taget är detta alltså en mycket njutbar platta när
man väl lyssnat in sig ordentligt. Musiken är varm och man blir
väldigt glad av den här typen av musik. Så det blir en stark 9:a
i slutbetyg! Det går knappast att göra mycket bättre musik i den
här genren!
www.facebook.com/Kaipa.music
www.myspace.com/kaipa
9/10
Karl-Göran Karlsson
|