4. Summoned to Succumb
5. Burning Fortune
6. Endless Ways
7. Relentless Temptress
8. Fight for Day
9. Tomorrow's Lost (Sun Will Fall)

Mina första möten med kanadensiska Cauldron talade aldrig till bandets fördel. Jag har bevittnat dom flera gånger då dom har spelat på festivalen Muskelrock och jag tyckte då att det lät rent för jävligt. Det var källarbandsnivå på alla sätt och vis och image samt attityd verkade vara viktigare än starka refränger och sväng. Så mina förväntningar inför ”Tomorrow's Lost”, bandets tredje fullängdare, var inte direkt skyhöga. Bandet lirar traditionell och ”old school” heavy metal med rötterna från de brittiska öarnas tidiga åttital och ord som ”retro” och ”true” går utan problem att fästa till musiken. Tänk Angelwitch och Witchfynde men även tidiga Judas Priest och Iron Maiden lurar i den skinnbeklädda ljudbilden. Mitt första intryck med bandet står alltså fast men jag måste faktiskt erkänna att dom har utvecklats åt det bättre hållet och ”Tomorrow's Lost” är en ganska småtrevlig historia. Riffen är lagom medryckande emellanåt, refrängerna är enkla men effektiva och kompositionerna är över förväntan stabila. Tempot växlar mellan mer upptempo-heavy metal och mer rockigt mellantempo men bäst är det när det blir nästan punkigt som i ”Burning Fortune”.

Men det blir aldrig mer än just bara trevligt. En stunds lyssnande på småtrevlig, småmelodisk och smårockig heavy metal från tidernas begynnelse spelandes av ett gäng unga grabbar som inte skäms över att kopiera sina hjältar. Sången är ganska vek och saknar stake vilket ger ett ganska trött intryck men funkar trots allt för att det är just den musiken det är. Så ja, Cauldron har ryckt upp sig, men det är fortfarande en bra bit upp innan dom kommer upp i samma klass som de band som dom ser upp till.