Silence Of Your Head
Rescue Me
Ashes
Rising Sun
Cold Wind Will Blow
Deliverence

Ibland kan allt bara bli fel. Man släpper en grym skiva med i stort sett bara powerballader 1988 och den blev en smärre framgång i Europa men ingen annanstans. Skivan innehöll även en del keltiska influenser som Gary Moore haft stora framgångar med innan. Efter andra skivan 1991 droppades bandet av sitt skivbolag. Darren Wharton (sång och keyboards) blev då lite butter och sa att AOR är stendött. Detta konstaterade typ resten av världen också vid samma tidpunkt ungefär.

1998 hade de slickat sina sår och var redo att försöka igen. Grungen var stendöd skulle man kunnat säga då.  Skivan de släppte hette ”Calm before the storm” och nya ”Calm before the storm 2” är ingen fortsättning på den utan en nyinspelning av samma skiva. Vad är skillnaden mellan dessa två då, kanske någon frågar sig?

Jag skulle vilja svara att de filat bort det rockiga från skivan. Då var det ändå melodiös hårdrock i softare form. Nu låter det mer mainstream om det hela. Inte helt misslyckat dock. Samtidigt som jag föredrar en del låtar i originalform, låter till exempel ”Someday” bättre i sin nya skrud. De har även lagt till en ny bra låt ”Precious” skriven av Darren och förre vapendragaren Vinny Burns (som var med i DARE i början men som senare bildade TEN med Gary Hughes 1995).

För att fatta mig kort är det i grunden en bra rockskiva av det lugnare slaget. Darren Wharton har den rätta melankoliska tonen i sin röst (lite som en blandning av Steve Overland och Richard Marx). Som gjord för powerballader med andra ord. Även om de skalat bort lite av rockkänslan så känns de igen. De har inte gått och blivit Clannad 2 om ni förstår vad jag menar. Men lite färre studiopålägg och mer live kan ni vänta er. Jag kan tänka mig att denna skiva även går hem hos sådana som gillar modern country.

Hos mig infinner sig dock en viss mättnad efter några låtar men lyssnar man igenom hela skivan inser man att den är genomgående bra med några toppar.

Kuriosa: Darren Wharton fick jobbet som keyboardist i Thin Lizzy redan som 18-åring nånstans runt 1980-1981.

7 / 10