År 1996 kom Steve Hacketts hyllningsplatta till
den tidiga Genesisperioden på 70-talet med titeln “Genesis
Revisited”. Plattan innehöll några Genesis-klassiker men även en
nyinspelning av en låt som aldrig blev utgiven (”Deja Vu”). Den
blev väl mottagen och personligen uppskattade jag den särskilt
för tillskottet ”Deja Vu”, skriven av Gabriel/Hackett och nu
framförd på underbart sätt av Paul Carrack på sång. Emellertid,
den här plattan kändes ändå som en typisk engångsföreteelse och
en sorts sista (återigen) avsked från Genesis inför framtida
komponerande med en helt annan inriktning.
Men tänk så fel man kan ha! Efter mer än 15 år
kommer nu uppföljaren ”Genesis Revisited II” – ett mastodontverk
i dubbel-CD-format med total speltid på 145 minuter(!).
Ambitionsgraden har också höjts ytterligare i och med att Steve
nu till och med ger sig i kast med komplicerade mästerverk som t
ex ”The Musical Box” och den 25 minuter långa ”Supper’s Ready”.
Till sin hjälp har han nu också samlat en väsentlig del av
gräddan av dagens progressiva rockmusiker. Eller vad sägs om
gästspel av artister som Nad Sylvan (Agents of Mercy), Mikael
Åkerfelt (Opeth), Steven Wilson (Porcupine Tree), Roine Stolt
(The Flower Kings), Neal Morse (Spock’s Beard), Steve Rothery (Marillion)
och John Wetton (King Crimson, UK)? Totalt sett kan man räkna
till hela 35 gästartister på plattan! Alltså – det här är inget
mindre än ett enda stort progrock-party!!
Men – trots allt detta (som ju omedelbart torde
borga för ett absolut maxbetyg) så får jag medge att det här har
varit ett oerhört svårt recensionsuppdrag. Hur skall man bedöma
nyinspelningar och omtolkningar av verk som man har växt upp med
och som man lärt känna in i minsta ton och taktbyte? Musik som
har påverkat en på ett mycket djupt plan. Naturligtvis är det
svårt att vara objektiv och ofta har jag helt enkelt haft svårt
att acceptera vissa förändringar. Alltså, varför ändra på något
som är perfekt? Kanske det hade varit bättre att välja en
recensent som inte var lika hopplöst partisk som jag är. Ni som
läser detta förstår nog vilka våndor jag haft inför skrivandet.
Fast samtidigt känner jag mig väldigt priviligierad som fick
detta uppdrag så jag får göra mitt bästa här helt enkelt. Men då
får ni också förstå att det omöjligtvis gick att med några korta
meningar hafsa över detta verk. Det här är en monumental
storsatsning som kräver sin tid att beskriva.
Skivorna innehåller alltså en lång rad
Genesis-klassiker (alltså med undantag för dem som ingick på
”Genesis Revisited I”). Steve framhåller att en gemensam nämnare
(naturligtvis) har varit låtar där gitarrpartier varit särskilt
framträdande. Jag kan verkligen hålla med – här finns oerhört
mycket av de underbara stämningar som Steve (ofta tillsammans
med Mike Rutherford) skapade framförallt på akustisk gitarr.
Dessa är lika vackra som på originallåtarna, faktiskt i flera
fall kanske ännu vackrare! En annan omständighet som är värd att
påpeka är valet av sångare. Här har verkligen Steve sett sig om
ordentligt och plockat in flera olika röster som enligt honom
passar till de olika låtarna. Det här har funkat bra i
allmänhet. T ex, vad sägs om Mikael Åkerfeldt i de inledande
partierna på ”Supper’s Ready” (hans röstläge passar perfekt här)
och Steven Wilson på en av mina absoluta favoritlåtar (tyvärr
alltför bortglömd) ”Can-Utility and the Coastliners” från LPn
”Foxtrot”. Andra jättebra exempel är Nad Sylvan på ”Eleventh
Earl of Mar” och John Wetton på ”Afterglow”. Sen får man inte
glömma sånginsatserna av trummisen Gary O’Toole – det märkte jag
inte minst på årets Night of the Prog festival vid
Loreley-klippan där Gary sjöng alldeles utomordentligt bra. Men
för övrigt så är nog kanske sången också lite av akilleshälen på
den här skivan. Jag är exempelvis inte helt bekväm med att Steve
valde olika sångare i de olika partierna på ”Supper’s Ready”.
Jag tycker snarare det leder till en mer splittrad version och
inte som Steve själv uttrycker det som för att ge större
variation i verket. Sen kan jag inte låta bli att tänka på
vilken skillnad det ändå är i låtarna som ursprungligen sjöngs
av Peter Gabriel. Det är utan tvivel så att Peters insatser
känns så mycket mer äkta och engagerande än vad de nu anlitade
sångarna gör. Därmed inte sagt att de är dåliga (absolut inte)
men det känns verkligen att Peter satsade 110 % av sin själ i
varje låt vilket även gjorde lyssnarupplevelsen väldigt
speciell. Den här äktheten är oerhört svårt för en annan sångare
att ens komma i närheten av. Möjligen att Nik Kershaw är rätt
nära i låten ”Lamia” och även Nad Sylvan i ”The Musical Box” men
jag kan ändå inte skaka av mig känslan av att Peters insatser är
rätt oslagbara och omöjliga för andra att komma i närheten av.
Helt annorlunda är det med låtarna från tiden efter Gabriel (d
v s med Phil Collins vid mikrofonen). Här känner jag att nästan
alla ”stand-ins” gör alldeles utmärkta insatser. Särskilt Nad
Sylvan i ”Eleventh Earl of Mar” (helt suveränt, Nad!), John
Wetton i ”Afterglow”, Gary O’Toole i ”Blood on the rooftops”
(fast jag får erkänna att på den sistnämnda är Phils känsla bra
mycket starkare än vad Gary kan få till) och Jakko Jakscyk i ”Entangled”.
I tillägg till Genesis-låtarna har Steve även
lagt till ett antal egna låtar som finns på solo-plattorna och
som skrivits under Genesis-tiden. Kanske han kunde ha skippat
det för jag känner nog att flera av dessa bryter av lite väl
mycket mot Genesis-känslan som finns för övrigt på skivan. Jag
tycker ju även att Steve har varit lite ojämn som låtskrivare på
egen hand genom åren och det märks även här. Exempelvis tycker
jag att den lite utflippade jazz-stilen på låten ”Camino Royale”
är helt felplacerad på denna platta. Däremot har jag inget emot
de två härliga låtarna från LPn ”Voyage of the Acolyte” som gavs
ut under Genesis-tiden) som finns med i slutpartierna på
plattan. De är verkligen trogna det typiska Genesis-soundet.
Något som jag absolut inte kan klaga på är de
instrumentala insatserna på plattan. De är minst lika bra som på
originalen och kanske rentav bättre här och där. Förutom Steve
Hacketts utomordentliga smekande och harmoniska gitarrpartier så
tycker jag det är särskilt glädjande att Roger King tagit så
fint hand om arvet efter Tony Banks på allehanda keyboards. Låt
vara att mycket av Mellotron-sounden inte känns helt genuina
(antar att mer moderna samplingar använts som inte låter helt
som den klassiska modellen M400) men denna lilla förändring stör
inte mig. Harmonierna och känslan finns där ändå. Sen kan man
notera att på flera av låtarna finns rena orkesterpartier
istället för mellotronstråkar vilket ju naturligtvis låter
nästan lika bra.
Som ni märker finns det väldigt mycket att skriva
om denna platta och de många låtarna som valts. Jag vill avsluta
med att plocka ut några av alla dessa låtar och lägga till några
sista detaljer om dessa. Dessutom kan jag hänvisa lite till vad
Steve själv har sagt om dessa (läs mer på
http://www.hackettsongs.com/news/newsGeneral46.html).
Låt 1:
”The chamber of 32 doors”
I sanning ett fantastiskt val att inleda plattan
med. Genesis har ofta kritiserats för att skriva låttexter som
inte säger någonting (d v s mer eller mindre totalt nonsens) men
här har vi ett utomordentligt exempel på motsatsen. En tung och
dyster låt som handlar om hur svårt det är att välja rätt väg i
livet. Hur skall man hitta rätt bland alla dessa dörrar, där så
många (föräldrar, lärare, präster och andra auktoriteter) står
och pekar åt olika håll? Får erkänna att denna text berörde mig
själv väldigt mycket i en sen tonårstid då allting kändes mycket
ovisst. Nad Sylvan fick hedersuppdraget att tolka denna låt och
han gör det bra (dock med de förbehåll som jag redan nämnt – d v
s hur skall man kunna konkurrera med Peter Gabriel som mer eller
mindre ÄGER denna låt).
Låt 2-3: ”Horizons” +
”Supper’s Ready”
Starkt att våga ge sig på detta kombinerade
mästerverk. Det är egentligen bara sången (förutom Mikael
Åkerfeldts lysande inledning) man kan invända mot.
Låt 4: ”Lamia”
Faktiskt en av de vackraste och mest
fantasieggande låtarna på “The Lamb”-plattan. Mycket fint
sjunget av Nik Kershaw. Bland de läckraste pianospel jag vet och
det är väldig fint spelat av Roger King (nästan lika bra som av
Tony Banks på originalet). Snygga pålagda flöjtslingor av John
Hackett. Fint nyimproviserat gitarrsolo på slutet av Steve. Här
bidrar också Steve Rothery från Marillion till det fina
gitarrsoundet.
Låt 5: ”Dancing
with the Moonlit Knight”
Steve uttrycker att denna låt kanske rentav är
hans egen favorit bland Genesis-låtarna. Han kände själv hur
nyskapande de var när de lanserade denna låt (typ kompositören
Elgar möter den moderna världens musik). Jag själv fullkomligt
avgudar den magiska avslutningen med de drömska stämningarna
från akustisk gitarr och diverse klaviaturer. Denna version är
bra men kanske ändå rätt långt ifrån originalet. Francis Dunnery
sjunger med den äran men ändå djupt in i skuggan av Den Store
P.G. Den stora överraskningen är att denna låt inleds av ett
kort parti på akustisk gitarr från den engelska folkvisan ”Greensleves”.
Men det funkar!
Låt 6 - 7: ”Fly
on a windshield” +”Broadway melody of 1974”
Ytterligare ett par favoritspår från ”The Lamb” –
särskilt p g a de alldeles otroligt vackra Mellotron-kompet
genom hela verket. Här har Steve även lagt på nya fina
gitarrslingor. Fin sång av Gary O’Toole.
Låt 8: ”Musical Box”
Ett exempel på en låt där Steves utsökta
gitarrkänsla firar triumfer. Fin sång av Nad Sylvan. Helt nytt
intro på xylofon. Snyggt det också.
Låt 9:
”Can-Utility and the Coastliners”
Ett sorgligt bortglömt stycke från
“Foxtrot”-plattan som innehåller otroligt starka instrumentala
och sångmässiga partier. För egen del älskar jag partiet med den
märkligt upprepande/avbrutna takten (akustisk gitarr kompat med
baspedal och mellotronstråkar) som avslutas med fina orgelsolon.
Notera dock att det här rör sig om riktiga stråkarrangemang
istället för mellotroner. Väldigt snyggt. Lägger man till Steven
Wilsons fina sång och de otroligt fina gitarrklangerna är frågan
om detta kanske är den bästa låten på hela plattan?
Låt 2,
CD 2: ”The return of the giant hogweed”
Det här är en alldeles fantastisk låt med en
otroligt charmig text som handlar om hur ondskefulla ormbunkar
hotar förgöra människosläktet p g a att människan störde dem i
deras ursprungliga växtmiljö (en engelsk upptäcksresande tog med
en planta hem från en resa i avlägsna delar av Ryssland). En
science-fiction-liknande story som starkt påminner om den
kultförklarade science fiction filmen ”Triffidernas dag”. Och
vem sjunger då? Jo, självaste Neal Morse! Klart godkänt men
återigen inte alls med samma teatraliska inlevelse som Peter
Gabriel en gång gjorde. Och vem tar hand om gitarrsolot på
slutet då? Jo, Transatlantic-kollegan Roine Stolt minsann! Klart
annorlunda men väldigt kul faktiskt och fullt med känsla (som
vanligt). Ett väldigt kul arrangemang av en riktigt klassisk
Genesis-låt.
Låt 1, 3,4,5,6,7,8, CD 2: Större delen av den
underbara “Wind and Wuthering” + ”Entangled + Ripples” från
”Trick of the Tail”
Det gläder mig verkligen att Steve valde att ta
så många låtar från en platta som betytt oerhört mycket för mig,
den sista riktigt bra Genesis-plattan i eran med Steve Hackett
som medlem. Jag inser också mer och mer hur mycket Steve betydde
för just denna platta. Här finns den underbara balladen ”Blood
on the rooftops” med de härliga akustiska gitarrerna och det
sugande mellotron-kompet. Följs av den underbart vackra
instrumentala låtarna ”Unquiet slumbers for the sleepers” och
”In that quiet earth” och som kronan på verket den mäktiga ”Afterglow”.
Till den här gruppen av låtar med en närmast magisk känsla byggd
på gitarr och klaviaturer vill jag lägga de två låtarna från
”Trick of the Tail”-plattan. Särskilt ”Entangled” är otroligt
vacker, både instrumentalt och i den sjungna melodin.
Som ni förstår vid det här laget så är det här en
platta som jag som Genesis-fan helt enkelt inte kan motstå,
trots alla farhågor. Det beror helt enkelt på de oerhört
varsamma och fina arrangemang som Steve har lyckats genomföra.
Visst är det här en Greatest Hits platta som absolut kan
rekommenderas för förstagångslyssnaren. Men även den kräsne
70-talsfantasten kommer att ta till sig detta verk, det är jag
säker på.
I min värld är det här årets platta, inte minst
med tanke på den otroliga sättningen med i stort sett alla nu
kända progressiva rockmusiker som medverkande.
www.hackettsongs.com
Betyget blir naturligtvis: 10/10!
Karl-Göran Karlsson
|