Anathema levererade för ett par år sedan en sensationellt stark
platta i Artrock-genren under titeln ”We’re here because we’re
here”. Nåväl, det kanske inte var helt oväntat då den
producerades av mästaren själv inom gebitet, Steven Wilson från
Porcupine Tree. Nu kommer deras uppföljare under titeln ”Weather
Systems”, den här gången producerad av bandet i samarbete med
norrmannen Christer-André Cederberg. Med den titeln kan det ju
knappast bli mindre intressant (tänker jag som väderintresserad
recensent)! Men, skämt åsido, förväntningarna på nya plattan är
naturligtvis höga och frågan är om bandet kan fortsätta leverera
lika bra plattor. Ja, efter att ha lyssnat igenom den nya
plattan ett antal gånger så får man nog säga att man åtminstone
är bra nära den tidigare releasen.
Anathema som band har ju genomgått en rätt anmärkningsvärd
utveckling sen starten 1993. Efter att i början spelat ganska
hård melodisk metal levererar man numera musik som närmast
gränsar till klassisk musik, främst p g a den flitiga
användningen av stråkar och stråkensembler i kompet av låtarna.
De hårda gitarrerna har dessutom i stort sett ersatts med
akustiska gitarrer och trummorna för tidvis en ganska undanskymd
roll som taktgivare. Ett annat utmärkande drag i dag är den fina
stämsången på många av låtarna, antingen i form av duetter
mellan sångaren Vincent Cavanagh och sångerskan Lee Douglas
eller från Vincent Cavanagh själv tillsammans med brodern
Daniel.
Det som jag själv slås av som rätt anmärkningsvärt med Anathema
är att man anammat ett av punkens främsta kännetecken, nämligen
en ganska högfrekvent takt anförd av både trummor men i
Anathemas fall framförallt av gitarr (i upprepade
gitarrsekvenser). Det här märker man framförallt i slutet på
många av låtarna som karakteriseras av en sorts crescendo i
musiken till skillnad från början av låtarna som i regel startar
med enkla akustiska gitarrsekvenser. Ett typexempel på detta
sätt att bygga upp låtarna är låten ”Lightning song” men, som
sagt, det är en struktur som återkommer i många av låtarna. På
den nu nämnda låten drar man på även med elgitarr på slutet
vilket annars är rätt så lite förekommande på plattan. Det som
gör att det ändå känns så otroligt väsensskilt från punken är de
flitigt förekommande stråksekvenserna och den närmast gudomligt
snygga stämsången. Alltså, den musikaliska ambitionen ligger
alltså skyhögt över det som kännetecknade punken. Även låten
”Sunlight” är ett typexempel på detta. Oerhört sköna enkla
akustiska gitarrtoner i början, följt av änglalika
stämsångskombinationer i ett alltmer intensifierande sound med
frenetiskt vevande gitarrer och trummor på slutet. Som sagt,
många låtar följer detta mönster och på den negativa sidan jag
kan faktiskt tycka att detta kan vara en liten nackdel eftersom
det tar bort lite av spänningen i låtarna så att man riskerar
att tröttna på dem fort.
Även om alltså inte allt på plattan känns helt på topp så finns
det ändå tillräckligt många starka låtar för att jag verkligen
skall kunna rekommendera den för alla er som gillade den förra
plattan. För egen del finns det tre låtar som sticker ut mer än
de andra. Mitt absoluta favoritspår är ”The storm before the
calm” (en kul travestering på frasen ”lugnet före stormen”) som
nog är det spår som ger klarast associationer till det tidigare
samarbetet med Steven Wilson. En mycket spännande komposition i
två delar. Den första är ett svängigt arrangemang med mycket
nerv och spänning. Härliga kombinationer mellan rytm och
stråksektioner (eller är det möjligen Mellotronstråkar till
skillnad från det övriga som definitivt är skapat av riktiga
stråkar?) med en avslutning där man får känslan av att befinna
sig på ett störtande flygplan eller på ett skenande tåg. Andra
halvan är ett mycket mer avspänt och lugnt parti som definitivt
ger associationer till lugna låtar från Pink Floyd eller
Porcupine Tree. En mycket fin och spännande komposition! Övriga
två höjdpunkter är mera av ballad-liknande karaktär med den där
oerhörda känslan som ger de där välbekanta rysningarna som man
ibland kan få av musik. Det gäller de två avslutande spåren ”The
lost child” och ”Internal landscapes”. Den förstnämnda inleds
lite ovanligt med ett stilla hummande av låtens bastema och
sedan tar det instrumentella över med mycket stråkar och piano.
Absolut den lugnaste och mest stämningsfulla låten på plattan.
Så småningom också otroligt fin stämsång till smäktande stråkar
och piano. Kan nog till och med locka fram en och annan tår hos
den som berörs av starkt sorglig musik. Den absolut sista låten
handlar om något så omdebatterat som nära-döden-upplevelser. Den
inleds med att en man berättar inlevelsefullt vad han själv
varit med om vilket följs av en musikalisk illustration. Även
denna låt är mycket vacker och den omges av en mycket
fascinerande drömlik ljudbild. En oerhört fin produktion som
mycket mycket långsamt klingar ut på slutet (mycket snarlikt det
slut på plattan som Steven Wilson har på sitt mästerverk ”Grace
of drowning” från förra året).
Slutsats: Ännu en mycket fin platta från Anathema som nästan når
samma höjder som mästerverket ”We’re here because we’re here”!
Rekommenderas varmt!
www.myspace.com/weareanathema
www.anathema.ws
www.facebook.com/weareanathema
Betyg: 8 av 10
Karl-Göran Karlsson
|