4. Sagor (Och Ingenting Annat Än Sagor)
5. Vänförfrågan
6. Tvål & Alkohol
7. Följ Mitt Liv
8. Ett Rop På
9. Josef K

Med ett rullande skönt sjuttiotalssväng, tung rock, en bluesig känsla, lite psykedeliskt flum samt texter på svenska så har bandet Ett Rop På Hjälp lyckats hitta något eget utan att för den skull uppfinna hjulet på nytt. Det är omöjligt att inte jämföra göteborgarnas musik med band som November och Abramis Brama men jag tycker dom tar det ett steg längre och får in Graveyards gung, Asteroids fritänkande och Black Sabbaths dynamik på ett perfekt sätt. Detta ger ett material som både är riffigt och framåt men samtidigt tungt, eftertänksamt och varierat. Grabbarna är inte rädda för att skifta på både tempo och nysanser så väl som inom som mellan låtarna i stort och dom gör det med snygga melodier och upptäckarglädje. Träffsäkra låtar som ”Vänförfrågan” och ”Följ Mitt Liv” hänger alltså ypperligt ihop med de lite lugnare och mer eftertänksamma spåren som ”Den Siste Altruisten” och ”Sagor (Och Ingenting Annat Än Sagor)”. Det som dock ger musiken dess själ och liv är lyriken som är både syrligt kritiserande men samtidigt humoristiskt lättsam. Användandet av det svenska språket är brett och spänstigt vilket gör att texterna varken blir för invecklade eller för banala. Jag gillar också att dom har fattat att basen är ett eget instrument med en egen plats i musiken. Lägg där till en härligt retrodoftande ljudbild som ger plats åt alla instrumenten att visa upp sig så blir helheten på snudd perfekt. Allt är inte helt perfekt dock. Jag hade gärna sett en liten annorlunda ordning på låtarna för att få ett bättre flöde på musiken och mittpartiet på låten som bär bandets namn är ganska obegriplig tycker jag. Men dessa småpetitesser är inget som drar ner slutbetyget utan det är bara att konstatera att detta är ett förbannat bra album som talar till mig på alla nivåer!

Betyg: 9/10