3. Indina curse
4. Enemy prayer
5. Wind won’t howl
6. Big chief II
7. For nothing
8. Invisible men

OSI står för ”Office of Strategic Influence” och är en tämligen löst sammansatt bandkonstellation under ledning av gitarristen Jim Matheos i Fates Warning, ett amerikansk ProgMetal band som numera för en lite tynande tillvaro (senaste skivsläppet kom 2004 men det ryktas om en ny platta 2012). Den andre någorlunda permanenta medlemmen är Kevin Moore (keyboards och sång) med bakgrund in Chroma Key. Under årens lopp (sen starten 2002) har man släppt tre plattor på vilka flera av de stora namnen inom den progressiva rocken har medverkat (t ex Steven Wilson, Mike Portnoy, Gavin  Harrison, Mikael Åkerfelt och Tim Bowness). På den nya plattan finns återigen Gavin Harrison från Porcupine Tree vid trummorna.

Den nya plattan är en fräsch blandning av en massa stilar men med tydliga ProgMetal avtryck. Men variationen är stor och det gör att lyssnarnyfikenheten hållits vid liv länge. Plattan har därmed också växt rejält under lyssnandet. Efterhand utkristalliserar sig två tydliga vägar hos låtarna: Det typiska rytm- och gitarrdominerade ProgMetal-spåret  samt det lite lugnare rena Progspåret (med starka influenser av Opeth och Porcupine Tree). Fast något som är spännande är alla pålägg av lite mer elektronika, inte minst när det gäller rytmkompet, som finns i stort sett i varje spår. Exempelvis spåret ”Wind Won’t Howl” är ett lysande exempel på fusion av elektronika och klassisk Prog.

För oss som kanske är lite mer lockade av klassisk Prog så finns här förutom ovan nämnda spår ett annat underskönt spår i låten ”Indian Curse”. En mycket stämningsfull låt där Kevin Moore’s sångröst är helt perfekt till den här lite melankoliska stilen. Kompet från akustisk gitarr och piano är också läckert men framförallt gillar jag mellotronflöjterna som ligger där i bakgrunden och ger en sån fantastisk stämning i låten. Riktigt, riktigt bra. Skall också återigen lyfta fram ”Wind Won’t Howl” som också har det här sköna soundet som vi Prog-freakar lockas så av. Men här är det alltså också rytmkompet som lyfter låten. Det här är vi faktiskt inte alls vana att höra i sådana här sammanhang utan det brukar höra hemma i mer extrema Elektronika eller Drum’n’Bass-sammanhang. Men det funkar alldeles utmärkt här och låten är helt klart min favorit på plattan tillsammans med ”Indian Curse”. Även den avspända 10 minuter långa avslutningslåten ”Invisible Men” ger mersmak för Progfantasten med den mystiska stämningen och takten (med starka Porcupine Tree influenser, på slutet även med ett tungt ProgMetal-parti). Väldigt skön sång här också av Kevin Moore.

Bland de lite mer renodlade ProgMetal-låtarna vill jag framhålla första låten ”Cold Call” som framförallt har ett lite komiskt sammanhang. I bakgrunden hör man nämligen en uppspelning av en bandad och rätt rolig radiosändning (som jag antar är autentiskt och att inslaget faktiskt har sänts). Jag skall inte avslöja poängen men man kan lugnt säga att radiostationen här gick på en rejäl nit när man sände det speciella budskapet till allmänheten. Låten ”Big Chief II” är en annan fartig låt med rätt tung stil.

Alltså, på det hela en mycket trevlig platta som varmt rekommenderas till fans av både ProgMetal och klassisk Prog.

Betyg: 7 av 10