4. ALIENS
5. SEA OF SMILES
6. THE SUMMER BACKWARDS
7. STORM CHASER
8. CAN'T STOP THE RAIN
9. PERFECT LOVE SONG

Till den progressiva rockens alla upptänkliga konstellationer räknar vi nu även Squackett, som namnet antyder en mix mellan Chris Squire och Steve Hackett. De båda musikernas moderskeppYes och Genesis anses alltsomoftast vara progrockens allra mest klassiska fixstjärnor, så här har vi samarbete på Reagan/Gorbatjov-nivå.

Vet du hur Hacketts sentida soloskivor låter? Då har du ett hum om Squackett också, för här har vi mycket av den ofta tunga, men lika gärna fjäderlätta rockmusik som Steve bjuder, gärna orientalisk och stundom gastkramande. Bara detta är ett gott betyg, och därtill kommer Chris Squires gosskörskolade sång och flyhänta basspel, båda delarna så glatt upplyftande. Samarbetet blir som allra tydligast i långsamt flytande ”Aliens” där versen är typisk spöklik andakts-Hackett, och refrängen lika karakteristiskt Squiresk ”hopp inför framtiden”-pop.

De båda turturduvorna har sagt att albumet inte är utstuderat proggigt, och visst ligger det en del i detta. En låt som ”Sea of Smiles” kan väl närmast beskrivas som konstnärlig pop. ”Stormchaser” kan klassas som orientalisk hårdrock. Och ”Can't Stop the Rain” är akustiskt grundad soul i spökhuset. Men det är givet att dessa symfrockens gudfäder inte kan hålla sig från ett liv i krusiduller, och tack och lov för det. I inledningsnumret ”A Life Within a Day” vräks vi upp i bergochdalbanan, virvlar in i cirkustältet och dunsar ner i härligt trög lervälling.

En sak till: Steve Hackett borde alltid nämnas bland de stora virtuoserna. Konstigt att så ej är fallet.

Betyg 8/10

Daniel Reichberg