Sven Lindvall: Bass: “Floating around”, “Eclipse”
Staffan Astner: Guitarsolo: “Wind trees”
Stefan Jonsson: Slide: ”E.R.T”
Simon Warnskog: Drums: ”Funk it”
Martin Lindqvist: Sax: ”Cheese & Miller”, ”Wind trees”
Ingemar Andersson: Trumpet: ”Cheese & Miller”

Det har hunnit gå ett antal år sedan Johan Randén som 11-åring gästade Freak Kitchen på deras Sweden Rock Festival-gig 2000, och lirade så att tusentals förbluffade metalheads tappade hakan, slet sitt hår, och lovade sig själva att aldrig mer röra en gitarr. Att unge Johan Randén är en extremt begåvad gitarrist har han dessutom bevisat genom utgivningarna av sina två mycket drivna och tekniskt skickliga soloplattor ”Lead guitar” –2002, och ”Version 2.0” –2005.

Johan har under åren sedan senaste utgåvan arbetat mycket intensivt med både egna banden: Johan Randén Band, Synkopaterna och senaste tiden fusiontrion Shut up and play. Gig, clinics etc har avlöst varandra, men han har dessutom arbetat som studiomusiker, kapellmästare och producent åt ett antal andra musiker/band. När nu tredje utgåvan ”Summary” anländer har det hunnit gå ytterligare ett antal år, och det känns tydligt att Randén genom nya alstret kommit fram till något av ett slags musikaliskt vägskäl, där han har valt att lämna den mest extrema fusionstilen hemma i garderoben. Detta märks också genom att han har mognat som musiker, och han är idag förutom att vara en extremt skicklig gitarrist dessutom en fullfjädrat professionell kompositör, arrangör och producent.

I mina öron känns instrumental gitarrmusik ofta ganska så stereotyp och tråkig i längden, då det musikaliska fokuset nästan alltid handlar om uppvisning och teknisk spelskicklighet och sällan på själva låten. Ofta glöms det bort att det måste finnas en bärande melodi, och allt byggs istället på ett fräckt solo eller riff. På ”Summary” har Randén jobbat utifrån ett helt annat förhållningssätt och har lagt stor kraft och energi på just låtarna. Plattan skulle i stora drag kunna liknas vid någon form av mycket omväxlande ”melodiös fusion” där fokus hela tiden ligger på just melodin. På en del av spåren på plattan skulle man kunna ersätta sologitarrspelet med en sångröst, och man skulle då få en ytterst välljudande platta som möjligen skulle tilltala en helt annan målgrupp. Detta sammantaget gör att ”Summary” borde tilltala de mest inbitna gitarrfreaksen då här finns allt det som man kan förvänta sig av en renodlad gitarrplatta, men även gå hem hos de som vanligtvis inte lyssnar på denna typ av musik.

Randén har skrivit, arrangerat och producerat alla låtar, samt spelat in samtliga spår i Bengan Anderssons anrika Nordic Sound Lab-studios i Skara. Det känns som om varenda ton, sound, arrangemang och låt är ytterst noga genomtänkta, och helheten blir därför mycket välljudande och beroendeframkallande. Inspelningsprocessen har pågått av och till under de senaste tre åren och man frapperas direkt när man hör plattan över vilket fullständigt fantastiskt ljud han har fått till. Johan har haft stort stöd av Bengan både som musiker men även i mixningsarbetet. Han har till sin hjälp även haft rutinerade studiorävar som Erik ”Errkan” Johansson (tekniker) och Thomas ”Plec” Johansson (mastring), vilket naturligtvis har bidragit till det lysande slutresultatet. Länge sedan är det jag hörde en platta med lika snygg och välljudande produktion, utan då får man nog leta i, till exempel Steely Dans digra cd-katalog för att hitta en musikalisk jämlike.

Paralellerna till Steely Dan och inte minst deras Donald Fagen kan också dras i den mycket smakfulla coverarten, som andas ganska mycket retro och bär tydliga influenser från Fagens utmärkta platta ”The Nightfly”.

Att Johan besitter ett mycket brett register står bortom allt tvivel då han i vardagen lirar allt från country / soul / pop / rock / deathmetal vilket märks mycket tydligt i det egna låtmaterialet, där man hittar influenser från de flesta av ovan nämnda musikstilar. Samtliga spår håller en så hög och jämn kvalitet att det nästan inte är möjligt att utse några egentliga favoriter, utan det växlar för varje genomlyssning. ”Summary” känns som ett ”hopkok” av unge Randéns tidigare influenser och musikaliska erfarenheter, och han levererar genom dessa en mycket högkvalitativ och omväxlande anrättning. ”Country maniac” levererar glödande gitarrgodis, där låten är precis som namnet antyder, en djävulusiskt invecklad och fartfylld countrydänga. Detta spår borde rimligtvis få tyst på alla eventuella farhågor om att plattan inte skulle vara tillräckligt ”teknisk” eller avancerad. Randén sa i en intervju för många år sedan att: ”Musik ska inte bara vara rolig att lira, utan den ska även vara rolig att lyssna på”. Detta stämmer till hundra procent när man lyssnar på nya alstret, och oftast är det då inte de många tekniskt avancerade partierna man förundras över, utan snarare de många intrikata arrangemangen, den dynamik, stämning och spelglädje som låtarna utstrålar.

En låt som måste omnämnas är ”Floating around” som börjar ganska lugnt och lite bluesigt, men som efterhand byggs på och i slutändan fullkomligt briserar i ett skoningslöst gitarrsoloinferno. Hela tiden ändå mycket smakfullt och balanserat med en makalös frasering, timing, teknik och inte minst känsla och inlevelse. ”Cheese & Miller” är en låt som har hängt med ett par år och är här ytterst förfinad med grymt gitarrspel och läckra blåsarrangemang. ”Sky express” och ”Eclipse” är två mycket vackra och välspelade låtar som förmedlar en skön känsla med utsökt gitarrspel och stämningsfyllda arrangemang. ”Tres hombres”, ”E.R.T” och ”Funk it” känns mycket intensivare både när det gäller fart, intensitet och känsla, och balanserar upp helheten på ett snyggt sätt.

Hur man på en gitarrplatta kan inleda en låt som ”Wind trees” med ett över två minuter långt sopransaxsolo är hur coolt som helst, och vittnar om att Randén inte bara tänker på smådetaljerna utan ser helheten som det viktigaste. Här gästar ytterst meriterade Staffan Astner med ett skönt ”fuzzigt” gitarrsolo i en annars mycket lugn, vacker och harmonisk låt vilket ger en perfekt avslutning på plattan.

Det känns som om Randéns ”Summary” kommer att bli den språngbräda som bereder honom väg ut på de riktigt stora nationella / internationella musikscenerna, då plattan innehåller så extremt bra låtar, arrangemang, produktion och inte minst instrumentala insatser att något annat vore otänkbart. Musik blir inte bättre än så här!!

10 / 10