Polska SBB är legendarer i sitt hemland och
består idag av basisten, keyboardisten och sångaren
Józef Skrzek samt gitarristen tillika trummisen
Apostolis Anthimos. Musikaliskt täcker de en hel del mark men
huvudsakligen består deras ofta instrumentala svitlika
kompositioner av fusion och progrock. Gruppens karriär tog fart
under andra halvan av 70-talet för att sedan ligga i träda under
nästa decennium. Medan 90-talet rasade var SBB ute och turnerade
i perioder men inte förrän efter millennieskiftet började
gruppen producera ny musik. SBB är gruppens sjätte album
under 2000-talet.
Alla 16 låtar till
trots består SBB egentligen av ett enda 78 minuter långt
sammanhängande flöde av instrumental musik. Titlarna markerar
bara ett skifte i karaktär. Det rör sig om stillsam musik som
kan fungera som filmmusik, bakgrundsmusik i loungemiljö eller
helt enkelt som avslappningsmusik. Överhuvudtaget är
kompositionerna visuellt stimulerande och försätter lyssnaren i
ett meditativt och harmoniskt tillstånd. Att beskriva musiken
genom referenser till andra artister låter sig inte göras hur
som helst, men ska jag drista mig till det plockar jag fram Pink
Floyd och franske syntgurun Jean Michel Jarre jämte gitarristen
Allan Holdsworth. Det går säkert att slänga in lite King Crimson
i ekvationen också men längre vågar jag inte gå. SBB är helt
enkelt unika.
Hantverket är
imponerande. Skrzek och Anthimos lyckas sy ihop ett verk som
böljar i närmare 80 minuter utan att det känns svårt att hänga
med. Allt verkar baserat på improvisation men på något sätt
knyter de alltid ihop säcken. Jag hittar visserligen inga
enastående ögonblick att nämna, men det är ett vackert album att
fly till när man söker sinnesfrid. Det avslutande
elvaminutersinfernot är enda undantaget. I ”Requiem” förpassas
jag nämligen in i ett lugubert kråkslott där något ondskefullt
lurar.
Betyg: 8/10
Jukka Paananen
|