|
Göteborgsbandet Akribis debutplatta “Black morning sun” släpptes
redan förra året, men gick mig då förbi. Efter att ha lyssnat in
mig på plattan känner jag att den förtjänar att omnämnas, så att
fler hinner komma i kontakt med detta intressanta band innan
deras gig på årets upplaga av Slottsskogen Goes Progressive
senare i sommar.
Akribi är alltså ett nytt band för mig, men jag märker direkt
att det här inte handlar om några unga orutinerade ynglingar,
utan om ytterst kompetenta och skickliga musiker. Det märks
tydligt att band som Dream Theater, Symphony X, mfl har varit
viktiga influenser när bandets sound och tonspråk har
utkristalliserat sig. Det finns idag inom den ganska så populära
progmetal-genren många riktigt bra och skickliga band, men
tyvärr finns där också band som tar sig alltför mycket ”vatten
över huvudet” och vars alster både känns ointressanta och ganska
”krattigt” spelade.
Akribi lirar precis som tidigare nämnda band en musik som är
otroligt invecklad och avancerad, med mycket konstiga taktarter,
många tempobyten och långa ytterst skickliga instrumentala
soloeskapader. Bandet tillhör tack och lov den först nämnda
skaran, och lirar en riktigt intressant och omväxlande progmetal.
Det som främst gör att bandet sticker ut lite extra är, förutom
deras extremt skickliga instrumenthantverk, sångerskan Jessica
Åhmans röstresurser. Är ganska så väl inlyssnad på
progmetalgenren, men känner inte till speciellt många band av
denna kaliber som är kvinnofrontade, vilket jag tycker ger
Akribi ett ganska så unikt sound. Jessica har en mycket vacker
röst med ett ganska så brett omfång, och bäst gillar jag den när
hon håller sig borta från de lite mer ”operaaktiga” avsnitten.
Hon har en grym känsla och innerlighet som bäst kommer fram i de
lite lugnare partierna, men hon kan i nästa stund ta fram de
betydligt kraftigare stämbanden och riva i ordentligt ända från
botten.
Rent musikaliskt håller “Black morning sun” en extremt hög
kvalitet för att vara en debutplatta, med ett låtmaterial som är
tekniskt avancerat och välspelat. Samtidigt är det också mycket
omväxlande när det gäller känsla, inlevelse och intensitet
vilket gör att plattan känns varierad och inte så ofta fastnar i
den tekniska fälla som väldigt många band inom genren ofta
hamnar i. Ett riktigt bra exempel på detta är helt instrumentala
låten ”Blue clay”, som förutom att den är ett riktigt
fartvidunder med soloprestationer av världsklass, också bjuder
på lugna harmoniska och vackra avsnitt, allt kryddat med en
lekfullhet och spelglädje som är riktigt härlig.
De instrumentala insatserna är som tidigare nämnts av extremt
hög klass, och samtliga musiker i Akribi skulle med lätthet
platsa i de flesta betydligt mer välkända band inom genren idag.
Låtar som de inledande spåren ”Puppies of war”, ”Where
the water meets the sky”, Dream Theater-minnande ”Wither
and die” och ”The sum of it all” bevisar detta med
rejält eftertryck. Andra spår som vackra och välspelade
”Angel kiss”, ”The plains of nevermore” och
avslutande titelspåret “Black morning sun” visar upp en
helt annan sida av bandet där det vackra, eftertänksamma och
stämningsfulla verkar ha varit viktiga ledord, vilket bidrar
stort till den musikaliska helheten då de brytar av det tekniskt
avancerade på ett bra sätt. Totalt sett är “Black morning sun”
en mycket bra och välspelad debut som lovar gott inför
framtiden, och förväntningarna inför SGP-giget i sommar har i
och med detta ökat rejält.
www.akribi.org
8 / 10
Staffan Vässmar
|
|