4. Waterwitch
5. The Lights of Thebe
6. Psalms for the Dead
7. The Killing of the Sun
8. Siren Song
9. Black as Time

När Leif Edling äntligen lyfter fram orgeln och samtidigt släpper loss sina Black Sabbath-influenser fullt ut – då är det slut. Efter “Psalms for the Dead” får vi ingen mer ny musik med Candlemass i albumformat. Detta är faktiskt smått tragiskt med tanke på att den avslutande albumtrion (denna skiva inräknad) är bandets absolut bästa och jämnaste. Men låt oss inte gräva graven ännu för bandet kommer att leva vidare på livescenen och ”Psalms for the Dead” tål många fler lyssningar innan det är dags att byta skiva i stereon. Precis som med sina två närmaste föregångare, ”King of the Grey Islands” (2007) och ”Death Magic Doom” (2009), så tar det mig en ansenlig tid att komma ”Psalms for the Dead” in på skinnet. Det är bara en fördel dock för låtarna växer till sig på ett annat sätt och helheten blir starkare känns det som. Än en gång är det välhängt doomfläsk bandet bjuder oss på med de blytunga och släpiga riffen i förarsätet. Men det finns så mycket mer och tack vare några lite tempostarkare låtar så får dom till en fin dynamik och med de lite längre spåren så får dom till en härligt episk känsla. Precis som vanligt med Candlemass kan man kanske säga för dom är mästare på doom metal och få, om någon, kan mäta sig med dom. Det jag uppskattar mest med detta nya album, som jag snuddade vid inledningsvis, är den mer framträdande rollen för orgeln som till och med föräras ett solo. Det ger ännu mer tyngd till musiken samtidigt som det även ger ett större djup och sen låter det ju så förbannat bra om en hammond också!

Det som går att anmärka på är att den andra halvan på skivan inte är lika stark som inledningen men det är inte lätt att övertrumfa den fyrklöver som startar hela rasket. ”Prophet” är en hårt slående låt som sparkar igång allt perfekt innan ”The Sound of Dying Demons” tar vid med en löjligt stark refräng. Kommer du inte på dig själva att nynna på ”Iron Man” efter att ha hört denna låt då har du dålig koll på din musikhistoria. Sen kommer ”Dancing in the Temple (of the Mad Queen Bee)” som jag tycker är en av bandets bästa låtar på mycket länge. Men det kan bero på att den är lite kortare och snabbar än vad man är van vid att bandet brukar bjuda på. Den raka motsatsen kommer i form av ”Waterwitch” därefter. Detta kan vara en av de ondaste låtarna bandet har plitat ihop och det tungt släpiga och olycksbådande mörker som omger hela skapelsen är nästan lite skrämmande. Efterföljande låtar är inte mycket sämre men når alltså inte upp i riktigt samma nivå men faktum är att jag efteråt kommer på mig själva att ha melodin från ”Psalms for the Dead” rullandes i huvudet långt efter att skivan tagit slut. Även ”The Killing of the Sun” är ett starkt kort och avslutningen med ”Black as Time” passar perfekt in med sin oroväckande klämtande klocka. Det finns alltså inte mycket som faller bort från kvalitetsstegen här inte.

Att sångaren Robert Lowe nu får lämna bandet efter tre skivor klagar jag inte heller på för även om han har gjort ett fantastiskt jobb i studion så är han ingen av mina favoritsångare. Det är däremot Mats Levén (Krux) som nu skall sköta den vokala biten på de närmaste spelningarna och jag har redan blöta drömmar om hur (ursäkta språket) jävla mycket bättre de redan jävligt bra låtarna kommer att bli med honom på sång! Hur som helst är det inte det denna recension handlar om utan om svanesången ”Psalms for the Dead”. Det är bara att konstatera att det är synd att det tar slut nu när bandet äntligen har hittat rätt spår och släpper det ena löjligt stabila albumet efter det andra men dom slutar i alla fall med flaggan i topp.