8. Waiting
9. Hell Isn’t Far
10. Kings Call
11. Lights are Out
12. Black Star
13. So They Run

En titel kan knappast vara mer talande. Efter att ha återknutit till gitarristen Herman Franks debutalster ”Loyal to None” (2009) och sedan dragit igång uppföljaren ”Right in the Guts” så upptäcker jag en märkbar skillnad. Omslaget på Accept-gitarristens debut föreställde ett tyglat och munkavelförsett monster vilket också speglade känslan jag fick av musiken. Det var inte dåligt men det kändes aningen opersonligt, ojämnt och återhållsamt. Samma monster har nu på uppföljaren slitit sig loss och visar upp ett furiöst och våldsamt humör vilket passar musiken ypperligt. Det är ettrigare, kraftfullare och mer ”in-your-face” nu än på debuten och kvalitetsmässigt har den gode Frank tagit ett rejält kliv upp på stegen. Att det osar Accept om alltihopa är inte så konstigt och flertalet av riffen och låtarna hade hans huvudband utan tvekan kunnat använda sig av med ett positivt resultat. Han erbjöd sina Accept-kollegor samtliga låtar på detta album innan dom gick in i studion för att följa upp den lysande ”Blood of the Nations” med ”Stalingrad” men dom bestämde sig för att skriva allt från grunden. Ett bra beslut tycker jag, för inte bara är ”Stalingrad” ett fantastiskt album, vi fick även en kanonplatta under namnet Herman Frank! Materialet på ”Right in the Guts” pendlar mellan fartfylld dubbelkagge-heavy metal och mer tunggungsmellantemporiffande dito. Det är riffigt, melodistint, refrängstarkt och i svensken Rick Altzi (At Vance, Thunderstone) har han hittat en mer passande sångare än Jiotis Parachidis som lade sången på debuten. Jiotis gav musiken en bluesigare David Coverdale-känsla, vilket inte alls var fel då han är en riktigt bra sångare, men Rick har en kraftfullare och mer heavy metal-anpassad röst vilket passar in bättre.

“Right in the Guts” är förmodligen en platta som kommer att falla in i obskyritetens tunga mörker på grund av att den inte får den backup som den förtjänar samt att genren inte är speciellt megastor. Jag tycker det är synd för här har vi en fantastisk platta för alla oss som gillar vår heavy metal tysk, fartfylld, riffig och aningen klichéfylld. Detta är en platta att hiva bira till samtidigt som det rycker i den knutna näven och allsången sällan är långt borta. Eller så är det bara jag som är svag för denna sorts heavy metal och således faller pladask för Herman Frank och hans härliga riffande.