|
Ett av detta årets absolut mest efterlängtade albumsläpp har
äntligen landat i brevlådan. Redan för drygt två år sedan fick
jag höra talas om denna kommande platta, så väntan har varit
lång och ganska kvalfylld. Embryot till nya bandet The Night
Flight Orchestra blev dock till flera år tidigare än så, då
sångaren Björn “Speed” Strid (Soilwork) och Soilworks
sessiongitarrist David Andersson (Mean Streak) satt i en
turnébuss på någon Amerikansk highway och diskuterade innebörden
av begreppen ”Road trip” och ”Classic Rock”. Man kom vid detta
tillfälle fram till att det hade varit coolt att komponera någon
sorts soundtrack att ha med sig ut på vägarna. Åren som har gått
har ängnats åt att skriva låtar och att komplettera bandet med
keyboardisten Rikard Larsson (Von Benzo), bassisten Sharlee
D´Angelo (Arch Enemy, Spritual Beggars) och trummisen Jonas
Källsbäck (Mean Streak, ex Jupiter Society). Att det därefter
har tagit så pass lång tid att få ut denna platta beror på,
förutom att killarna i The Night Flight Orchestra är mycket
upptagna musiker på annat håll, att det inte har varit direkt
lätt att hitta ett bolag som har varit beredda att ge ut ett
dylikt alster.
Bandet består alltså av en samling ytterst rutinerade
metalskallar och musiker, och de som möjligtvis hade hoppats på
att bandet på sin debutplatta ”Internal affairs” skulle komma
att köra på i ordinarie bands stilar kommer att bli grymt
överraskade. Det som TNFO har åstadkommit är inget mindre än en
hyllningsplatta till en gyllene musikaliskt tidsepok, med fokus
på 70-talet senare hälft och början av 80-talet. Man anger så
vitt skilda akter som Boston, Fleetwood Mac, Steely Dan, Kiss,
mfl som viktiga influenser, vilket i slutändan ger bandet ett
mycket brett sound och musikaliskt register.
Hade som sagt mycket stora förväntningar på denna platta, och
det kändes nästan lite nervöst första gången den åkte på i
spelaren. Detta faktiskt till stor del på grund av att Björn
”Speed” Strid länge varit en av mina absoluta favoritvokalister.
Tycker att han besitter fantastiska röstresurser med en kraft,
dynamik och inlevelse som få ens kommer i närheten av. Hans
sångprestationer i Soilwork bygger ju inte i första hand på
skönsång även om han på senare år uppvisat fler och fler
tendenser till lite mer ”nyanserade” vokala insatser. Kolla in
låten ”Sick heart river” från ”Sworn to a great
divide”-plattan så förstår ni vad jag menar.
”Speed” och gitarristen David Andersson har sedan man bestämde
sig för att starta detta projekt ihop, skrivit tretton mycket
starka spår som är väldigt varierade både vad gäller stil, tempo
och intensitet. En sak som är rolig i sammanhanget är att trots
att låtarna bygger på ett låt- och ljudideal som var inne och
populärt för drygt trettio år sedan, så känns låtmaterialet
aldrig förlegat eller passé. Visst är det så att man många
gånger får igenkännande vibbar när man hör plattan, och den är
väl heller inte så värst unik eller nyskapande, men det har ju
faktiskt inte varit utgångspunkten när man skrev låtarna. Ändå
är det modigt att ett band ens vågar satsa på att idag göra en
platta med denna musikaliska inriktning, och dessutom lyckas få
det att låta så fräscht och upplyftande. Att ”Internal affairs”
är en sorts road trip-soundtrack märker man ofta då materialet
hela tiden känns mycket positivt och medryckande, dessutom med
en känsla av att man är på väg någonstans. Detta märks också
ganska ofta tydligt i ”Speeds” texter, där de textmässiga teman
behandlar händelser i olika städer, om att ”vara på väg” och
”komma fram”, och om olika kvinnor.
På ”Internal affairs” finns enligt min mening inte ett enda spår
som faller utanför ramen, utan här radas den ena ”pärlan” efter
den andra upp. Det intensiva och suggestiva öppningsspåret
”Siberian queen” sätter från början standarden med ett
riktigt läckert riffande från David Andersson. Att han var en
mycket skicklig gitarrist har han under åren visat genom sina
inhopp i Soilwork, men att han dessutom var en sådan veritabel
”riffmästare” var för mig en nyhet. Genomgående är gitarrspelet
på ”Internal affairs” riktigt jävla bra och omväxlande, där
just riffandet spelar en mycket stor roll i låtarnas uppbyggnad
och struktur. Ett bra exempel på detta är låtarna
”California morning”, ”Montreal midnight supply” och
inte minst ”Miami 5:02”, som efter ett klart Deep Purple,
”Fireball”-minnande trumintro övergår i ett riff som
självaste Blackmore skulle varit stolt över att ha knåpat ihop.
Här och inte minst på ”Siberian queen” märks det tydligt
vilket radarpar bassisten Sharlee D´Angelo och trummisen Jonas
Källsbäck redan hunnit bli, då det svänger riktigt grymt om dem.
Ett annat klart bidragande positivt inslag är Richard Larssons
keyboardspel som det riktigt osar 70-tal om, med massiva
hammond-mattor, och sköna stämningshöjande slingor på elpiano.
Herrar Strid/Andersson har som sagt haft en klar ”Classic
Rock”-linje när man har skrivit materialet till plattan och
fokus har då självklart legat på just rock, men sen finns ett
par spår som spretar lite. ”West Ruth ave” och
titelspåret ”Internal affairs” är glittrig discorock av
klassiskt 70 / 80-talssnitt, där det sist nämnda skulle kunna ha
varit ledmotiv till någon halvsunkig deckare typ Baretta eller
Columbo, vilket är skitcoolt! En annan sak som bidrar till att
plattan känns så äkta är den mixning och produktion som ger en
tidstypisk ljudbild, men ändå med en lite modernare touch.
Ett annat spår som sticker ut lite extra är ”Transatlantic
blues”, som precis som titeln antyder är lite tillbakalutad
och bluesig med ett underbart keyboard-intro från Richard
Larsson på fender rhoades. Låten byggs upp undan för undan och
emellanåt öser man på å det gruvligaste, och hela anrättningen
blir då riktigt tung och massiv på ett härligt sätt. De absoluta
favoritspåren är om man nu måste välja ut några, förutom
tidigare nämnda ”Siberian queen”, ”Transatlantic
blues”, den fullständigt fantastiska låten ”1998”.
Sistnämnda spår har en så medryckande och catchy melodi att
den skulle kunna bli en riktigt stor radioplåga, läckert inramad
av Springsteen-doftande saxofoner.
Ytterligare en sak som gör att ”Internal affairs” är så grymt
bra är, förutom det tidigare nämnda riffandet, ”Speeds”
fantastiska sånginsatser. Han har en sån power, dynamik och
känsla i sin röst, detta kombinerat med väldigt varierade och
medryckande sångmelodier vilket gör plattan fullständigt
oemotståndlig.
Hur The Night Flight Orchestra - ”Internal affairs” motsvarade
de i förväg högt uppskruvade förväntningarna har väl framgått
ganska så tydligt vid det här laget!
www.myspace.com/nightflightorchestra
www.facebook.com/pages/The-Night-Flight-Orchestra/210664785613576
10 / 10
Staffan Vässmar
|
|