7 Good Enough,
8 Waiting For Love,
9 I’m Gonna Fly,
10 So Happy I’m Cryin,
11 Unlucky At Love,
12 Someday I’m Gonna Be Famous

Denna skiva är Bretts sista avtryck på denna jord då han avled stilla i sömnen den 8 juli i år, 51 år gammal. Hans musik är melodisk rock av det mjukare slaget inte helt olikt Bryan Adams och liknande. Även om Brett skriver en del bra låtar så har han inte riktigt Bryans fingertoppskänsla för hitmelodier. Detta behöver dock inte vara något mer negativt än det faktum att han inte fått lika mycket uppmärksamhet. Vi som gillar musik letar hela tiden efter ”de okända men nästan lika bra”-artisterna som vi kan kalla våra ”egna”. Nu råkar kanske inte just jag vara någon expert på Brett Walker då jag bara har två av hans tidigare skivor. Den kultförklarade ”Nevertheless” ( 1994) och ”Spirit Junky” (2007). Den förstnämnda är ren AOR-glädje medan den senare har något mer singer/songwriter-influenser. Detta fortsätter nu även i nya ”Straight Jacket Vacation”.

Jag vill betona att Brett har en väldigt behaglig röst i mellanregistret med en gnutta raspighet i botten. Känslosam och uttrycksfull. Som gjord för att berätta små historier för sina lyssnare. Här får vi 12 sådana till livs och avslutande ”Someday I´m gonna be famous” sätter en liten klump i halsen på lyssnaren då eventuell berömmelse nu inte kan bli annat än postum.

Tyvärr tror jag inte att Brett kommer att bli stor efter sin bortgång heller. Låtarna är fortfarande oftast inte tillräckligt starka eller utlämnande för att de ska ta fäste hos lyssnaren. De är trevliga att lyssna på för stunden men kanske inget man tar till sig då varken melodier eller texter sticker ut. Ett och annat undantag finns, betyget blir därför godkänt men inte mer.

Bästa låt: ”What about you”

BRETT WALKER Facebook

5,5 / 10