7. Death Row Blues
8. Some Good, Some Good
9. 666
10. Lower Than Hell
11. Jesus Chrüsler Supercar
12. Never Forgive, Never Forget

Entombed vill själva inte kännas vid etiketten death'n'roll men faktum är att dom var bandet som skapade genren. Med ”To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth” (1997) levererade de ett album som omedvetet kom att så fröet till genren. Stockholmarna gjorde som de alltid har gjort och lirade death metal och tänkte inte mer på det. Att bandet alltid har stått för elak och tung dödsmetall med sväng var ingen nyhet men med just den skivan så hände något. Det var helt enkelt skitigare och rockigare än vad vi vant oss vid. Huruvida det albumdebuterande grabbarna i Jesus Chrüsler Supercar tagit inspiration från just detta verk vet jag inte men att de spelar death'n'roll är det inget snack om. Entombeds dödsföraktade tunga sväng mixas med tidiga The Hellacopters kaxiga garagerock och mitt i alltihopa så får Motörhead agera musikalisk ledstjärna. Lägg där till att härligheten är inspelad i Sunlight Studios med en viss Tomas Skogsberg bakom spakarna så förstår man att kan det bara låta på ett sätt. Jag älskar verkligen den här bastarden till rock/metal som inte riktigt vet i vilket fack den skall placera sig själv. Det är tungt, svängigt, skitigt, skäggigt, en knytnäve i ansiktet och en välriktad spark mellan benen. Det är inte avancerat, invecklat eller tillkonstrat. Bara attityd, energi och ett jävlar anamma. Visst kan man tycka att det skramlar på i samma spår lite för mycket och att få låtar vågar sticka ut och hugga dig i örat likt en glödgad kniv. Men det gör inte så mycket för det är en underhållande lyssning trion bjuder på och det duger gott för mig. När de dessutom har den goda smaken att bjuda in mästervrålaren LG Petrov från Entombed till att gasta på ett par spår så sluts cirkeln på något sätt. Jesus Chrüsler Supercar uppfinner, eller tillför, knappast något nytt med ”Among the Ruins and Desolate Lands” men i genren som knappast svämmar över av bra band så är de en frisk fläkt.

Jesus Chrüsler Supercar facebook