***English version below***
Att hugga
gaddarna i ett nytt Moon Safari-album är en nervös upplevelse.
Gruppen har skördat ständigt nya framgångar, från sin debut ”A
Doorway To Summer” (vi vill vara Flower Kings, men är inte
riktigt lika bra) via ”Blomljud” (vi har banne mig
material nog för en dubbel) till storverket ”Lover’s End” (nu
är vi måttstocken för kvalitetsprog av den popbetonade skolan),
så som lyssnare är man spänd på ifall denna utveckling ska
toppas med ett ännu starkare album. Finns på ”Himlabacken vol.
1” rentav material än starkare än de där ”Heartland” och ”A Kid
Called Panic”, som fick mig att gråta, ja närapå tuppa av?
Vi får se.
Vi tar en
låt-för-låt.
Marschtakten i ”Kids” för tanken till Queen och ”Innuendo”.
Men så kommer de sentimentala körstämmorna, visserligen säkert
influerade av Queen även de, men alla som kan sitt Moon Safari
vet exakt vad jag talar om. Denna kortlåt (kanske ouvertyr)
banar väg för hela albumet, vars tema är tillbakablickar på
gruppens barndom i Skellefteå. Dock - för en halvgubbe som
undertecknad ter det sig lustigt att ha lekt kurragömma 1993.
"Too Young To Say Goodbye" är
albumets motsvarighet till "A Kid Called Panic", ett spirande,
energiskt nummer, som verkligen kastar sin lyssnare rakt in i
handlingen.
”Mega
Moon” är med lätthet
det mest proggiga, eller om man så vill symfiga som Moon Safari
någonsin gjort. På åtta minuter och tjugotvå sekunder slänger
sig låten från ACT till Peter Jöback till The Flower Kings. Här
hör vi läckert krångel, men även några av gruppens mest
övertygande melodier.
”Barfly”
bjuder karriärens tyngsta riff. Grundstycket är ett av den
annars så frejdiga gruppens mörkaste, dock med gitarrsolo som en
molnfri sommarmorgon samt slideprylar à la solo-George Harrison.
Likheterna med Beatles trängs med Spock’s Beard och knasigt
mustiga körpartier i Gentle Giant-skolan. Stötvis låter det som
Moon Safari blivit influerade av somliga medlemmars samarbete
med Tomas Bodin på dennes ”You Are”, och via den omvägen finner
jag även ELO-likheter.
Min favorit
är ”Red White Blues”, inspirerad (medvetet eller
omedvetet) ända in i ena melodislingan, stulen (?) från The
Flower Kings ”Cosmic Circus”. Här har vi innerligt sjungen
sentimental schlagersymf för alla oss som förs till tårarna av
dylik. Troligen klar för min traditionsenliga ”Best Of” vid
årets slut.
”My
Little Man” inleds av
en bäbis för dem som tycker sånt är gulligt. Den näpna akustiska
kärleksförklaringen skvallrar om Cat Stevens och om Paul
McCartney à la ”White Album”, men är snarast ett mellanspel rent
musikaliskt.
”Diamonds” är en
fröjd för örat. Moon Safari som fansen lärt sig älska dem. Mjukt
gripande melodier, sirliga synthar, engagerande, dansant rytmik.
…eller är
det ”Sugar Band” som snor åt sig placeringen på min
årsbästa? På dryga 9:30 är sviten albumets långkörare, uppbyggd
kring först ett kvasiepiskt, symfoniskt stycke i maklig takt,
därefter övergående i värsta danssvänget, låt vara att de udda
taktarterna kan vara bökiga att dansa till. Gitarrer och
klaviaturer skriker ”lyssna på MIG” i ljuvaste medmänsklighet,
och de där körstämmorna… Så slutar låten med att man landar i
dess första del igen och klistrar på ett enastående vackert
klaviaturarrangemang i skiftande moll/dur. Detta skulle kunna
vara slutmotivet ur ett Danny Elfman-soundtrack. Eller vänta –
det känns kanske ännu mer som att Freddie Mercury ska kasta sig
upp från de döda.
Helhet?
Om jag tar
det negativa först, så finns här inga låtar som når upp i samma
vansinnesklass som ”Heartland” eller ”A Kid Called Panic”. Trist
på sätt och vis, men dessa stycken var ju solklara 10/10, och
musik kan ju vara rätt så bra ändå. Och det positiva är att
”rätt så bra” endast är förnamnets första bokstav när det gäller
”Himlabacken vol. 1”. Detta är ett album som sett till sin
helhet tveklöst når upp till föregångarens höjder. Ståtligt
musikerskap, präktiga sångarrangemang och idel prima
låtskrivarhantverk.
8/10
Daniel Reichberg
********************
Moon Safari –
Himlabacken Vol. 1 (Blomljud Records)
Cutting your teeth into a new Moon Safari album
is a nervous experience. The group has claimed ever new success,
from debut "A Doorway To Summer" (we want to be the Flower
Kings, but aren’t quite as good) via "Blomljud" (we have
darn enough material for a double album) to masterwork
"Lover's End "(now we are the benchmark for quality pop prog),
so is this development topped by an even stronger album? Does "Himlabacken
vol. 1" contain songs even stronger than those tunes "Heartland"
and "A Kid Called Panic", which made me cry, almost pass out?
We'll see. We’ll go song-by-song.
The marching drums of "Kids" whisper
Queen and "Innuendo", but soon come the sentimental vocal
harmonies, presumably influenced by Queen as well, but anyone
who knows Moon Safari knows exactly what I am talking about.
This snippet (perhaps overture) paves the way for this entire
album, with themes as flashbacks to the group's childhood in
Skellefteå. However - for a half-old man such as myself it seems
funny to have played hide and seek in 1993.
"Too Young To Say Goodbye" is this album's answer to "A
Kid Called Panic", a towering, energetc number, throwing the
listener into the narrative.
"Mega Moon" is
easily the most proggy - or if you’d rather say symphonic - song
Moon Safari have ever accomplished. In eight minutes and
twenty-two seconds, the song throws itself from ACT to Peter
Jöback to The Flower Kings. Here we hear incisive hassle, but
also some of the group's most compelling melodies.
"Barfly" offers the career’s heaviest riffs. The basic
piece is one of this normally dashing group's darkest, although
with a guitar solo reminiscing a cloudless summer morning and
slide guitar gadgets à la solo George Harrison. The similarities
with The Beatles huddle with Spock's Beard and the crazy, rich
choral parts of Gentle Giant. Partially, it sounds like Moon
Safari being influenced by some members' collaboration with
Tomas Bodin on his "You Are” album, and through that detour, I
also find ELO similarities.
My favorite tune is the extremely Flower Kings-similar "Red
White Blues" inspired (consciously or unconsciously) all the
way down to a melody line, stolen (?) from their "Cosmic
Circus". Here’s sentimental schlager-symph for all of us who are
brought to tears by it. Probably ready for my traditional "Best
Of" at this year’s end.
"My Little Man"
begins with a baby voice for those who think that sort of thing
is cute. This pretty acoustic love declaration hints Cat Stevens
and "White Album" era Paul McCartney, but is really, basically
an interlude, musically.
"Diamonds" is a feast for the ear. Moon Safari the way
the fans have learned to love them. Soft touching melodies,
graceful synths, engaging, danceable rhythm.
...or is it "Sugar Band", which will
grace my best-of-the-year? In just over 9:30, the suite is the
album's long-runner, first built around a quasi-epic, symphonic
piece at a leisurely pace, then passing into heavenly
dance-swing, albeit perhaps troublesome to dance to. Guitars and
keyboards screaming "listen to ME" in sweetest comradeship, and
those vocal harmonies... The song lands back in its first part,
and pasted on is an outstandingly beautiful keyboard arrangement
in a variety of minor / major. This could be the end piece of a
Danny Elfman soundtrack. Or wait - it feels even more like
Freddie Mercury about to rise from the dead.
Overall?
If I take the negative first, there are no songs
reaching the insane class of "Heartland" or "A Kid Called
Panic". Sad in a way, but the good thing is that “Himlabacken
vol. 1” is an album, which in its entirety undoubtedly reaches
its predecessor's heights. Stately
musicianship, splendid vocal arrangements and superb songwriting
skill.
8/10
Daniel Reichberg
Moon Safari Facebook
www.moonsafari.se
|