4. Making Stills (6:43)
5. Witchcraft By A Picture (7:37)
6. Coming Back Home (5:52)
7. Flow On (6:07)
8. The Deafening Sound Of The Moon (4:33)
9. Afraid To Ask (3:08)

Not a Good Sign är ett nytt projekt på italienska skivbolaget AltrOck – ett bolag som startades 2005 med ambitionen att föra fram italiensk underground musik i en mängd olika stilar. Detta nybildade band kan sägas spela rätt så avancerad avant-garde musik med kraftiga influenser från 70-talets klassiska progmusik.

Bandet består av Paolo ”Ske” Botta (keyboards) och Francesco Zago (gitarr) med tidigare förflutet i band som Yugen och Ske. Ytterligare musiker är basisten Gabriele G. Colombi, sångaren Alessio Calandriello och trummisen Martino Malacrida. Gästmusiker är även Maurizio Fasoli (piano), Sharron Fortnam (sång) och Bianca Fervidi (cello). Ambitionen har varit att skapa en ny mustig blandning baserad på gamla progressiva influenser. Och det får jag verkligen säga att man lyckats med. Här finns massor med typiska inslag från 70-talsprogmusiken men förpackat på ett väldigt modernt och spännande sätt. Det här är inte lätt-lyssnat men oerhört spännande. Lyssna exempelvis på inledningsspåret ”Almost 1” som påminner starkt om de avantgardistiska kompositionerna från King Crimson, Genesis men inte minst också från Änglagård och Anekdoten. Alltså, har du dina preferenser här så får du absolut inte missa denna skiva.

Men plattan innehåller inte bara ”konstrock”, här finns också de undersköna melodierna och harmonierna som också var kännetecken för exempelvis band som Genesis och Änglagård. Ett bra exempel är ”Almost 2” som i fråga om komplexitet verkligen är motsatsen till ”Almost 1” men som ändå är så där underbart bra att man liksom bara ryser. Lika skönt är det helt instrumentala spåret ”Making stills” vars första del är så vackert att man bara häpnar. Sanslöst fina mellotron-flöjter och övriga keyboard-toner.

Men det absolut bästa spåret är titelspåret på plattan (spår 3) som har ett väldigt dramatiskt upplägg och som leker frenetiskt med harmonier och disharmonier om vartannat. Urtjusiga orgeltoner och mycket, mycket bra sång från Alessio. Nåt annat som jag gillar här är det inspirerande trumspelet från Martino och som driver på den här låten nåt enormt. Lyssna exempelvis på det magnifika slutet på låten där trummisen driver upp intensiteten rejält. Det här är verkligen inte lättlyssnat men ger man sig tid så märker man att det här är riktigt bra.

Övriga låtar håller också hög klass och man slås framförallt av den oerhörda variationen i låtarna. Exempelvis i ”Witchcraft by a picture” som inleds med ganska traditionella rocktoner men så övergår låten närmast i något som liknar en irländsk folkvisa med alldeles utomordentlig sång av Sharron. För att ögonblicket därefter övergå i ett instrumentalt parti med helt undersköna harmonier baserat enbart på gitarr och xylofon som sen avslutas med lite mer intensivare tongångar. Här gillar jag också trummisens insats med lite modernare trumarbete som mer gränsar till det man brukar höra från elektronisk musik eller ”drum’n’bass”. Funkar jättebra i det här sammanhanget. Och allra sist ett kort men underbart parti med cello från Bianca. I sanning ett mästerligt Artrock-stycke. Måste även nämna att cellon kommer tillbaka i det absolut sista spåret ”Afraid to ask” – underbart vackert spelat.

Det enda som avhåller mig från att ge högsta betyg för denna platta är det något bleka näst sista spåret ”The deafening sound of the moon” som inte riktigt håller samma höga klass. Men det här är verkligen en platta som jag absolut måste rekommendera. Det här är en sensationellt bra release som rent av gör anspråk på topp-placeringarna i år inom Artrocken.

Betyg: 9/10