8. Glass of Lies
9. Butterflies
10. Sucker
11. The Greying Chill of Autumn
12. Bleeding Alone
13. Your Reflection

Om man börjar grotta ner sig i Troubles historik så är det lätt att konstatera att bandnamnet passar väl in. Nu är det inga svängdörrar likt Deep Purple vi pratar om här men ändå tillräckligt med turer fram och tillbaka för att det skall vara onödigt att ta upp er dyrbara tid. Vi måste dock kort konstatera att originalsångaren Eric Wagner, den magnifika rösten som satt färg på bandets samtliga tidigare album, inte är med längre utan har bildat ett ny grupp med originaltrummisen Jeff Olson och de har döpt bandet efter Troubles klassiska album ”The Skull”. Bandets sångaren den sista tiden, Kory Clarke (Warrior Soul), är ute ur bandet utan att ha fått bidra med något i studion och har ersatts av Kyle Thomas (Exhorder, Floodgate) som därmed är inne på sin andra omgång i bandet. Ett klokt val tycker jag. Det är inget fel på Kory Clarke men känslan är att hans stil är helt fel för bandet medan Kyle Thomas känns som ett mer logiskt val. Dessutom är jag ett fan av hans tidigare band Floodgate vilket gör saken lättare.

Med dessa förutsättningar så släpper nu Chicago-bandet äntligen ett nytt album och de som har tvivlat på bandets formkurva efter förra plattan ”Simple Mind Condition” (2007) kan andas ut. Trouble är tillbaka i gammal god form så som det lät om bandet under första halvan av nittiotalet. Dock tycker jag de har lyckas få till en ganska så bra blandning av hur de har låtit genom åren. De mer tunnelseende fansen som enbart äger de första plattorna och vill att det alltid skall låta just så som det gjorde i begynnelsen om bandet gör sig dock icke besvär känns det som. Att placera Trouble i ett fack är annars ganska omöjligt då de inledde karriären i början på åttiotalet som pionjärer inom doom metal där de influerades av brittisk heavy metal för att under nittiotalet ta in influenser från stoner-rocken. Idag skulle jag mer vilja kalla det melodisk doom metal med heavy-influenser och en touch av stoner-rock. Kort och gott; blytung hårdrock med ett skönt groove helt enkelt. Lägg till Kyle Thomas Louisiana-färgade stämma som har ett lite bredare register än Eric Wagners och känslan är att ”The Distortion Field” är ett mer dynamiskt album än vad vi är vana vid med Trouble.

Inledande spåret ”When the Sky Comes Down” är klassisk Trouble medan efterföljande ”Paranoia Conspiracy” och ”The Broken Have Spoken” mer bär spår av stoner-rock med rötterna i New Orleans. Det är förmodligen släktbanden till Floodgate och likheterna med till exempel Down som kommer få de mer inbitna Trouble-fansen att rynka på näsan åt ”The Distortion Field”. Jag har inga som helst problem med det. Mitt förhållande till Trouble är inte speciellt djupt rotat medan mina känslor för Louisiana-sludge/stoner är desto större. Hur som helst så bjuder albumet som sagt på ett varierat material och spänner mellan den grunge-osande balladen ”Have I Told You” och den smått mästerliga samt tunga stänkaren ”Hunters of Doom”. Överlag är det de mer tempostarka låtarna som ”Glass of Lies” och nyss nämnda ”Hunters of Doom” som är bäst helt klart. Dock är det några spår för mycket för min smak och med en nedbantad speltid så hade förmodligen plattan tilldelats ett högre betyg. Men det känns som att detta är ett album som växer och det är inte omöjligt att betyget har hoppat upp en poäng i slutet på året. Den som lever får se och förhoppningsvis får vi se mycket mer av Trouble i framtiden för ”The Distortion Field” är ett oerhört stabilt album oavsett vad de mer trångsynta fansen tycker.