Tyska neo-progbandet Crystal Palace är här på
gång med ännu en release efter lång och trogen tjänst (bandet
släppte första skivan 1995). Stilen och banduppsättningen har
varierat genom åren men de beskrivs ha klara influenser av
Marillion, Pendragon och Saga, därav neo-prog-klassificeringen.
Nu tar man ännu ett steg i karriären efter att
ha listat sig för skivbolaget Gentle Art of Music som drivs av
ett av de stora tyska prog-banden: RPWL. Yogi Lang har mixat
albumet och han medverkar även på ett par spår. Ett annan tydlig
RPWL-influens får vi från gitarristen Kalle Wallner som
levererar några typiska solon på sina ställen. Så det är ingen
tvekan om att stilen närmat sig RPWL, medvetet eller omedvetet.
Sen har man även plockat in basisten Colin Edwin från Porcupine
Tree för lite gästspel så plattan vimlar faktiskt av insatser
från kompetenta progmusiker.
Det jag blev imponerad av på denna skiva är
de starka texterna som framförs tydligt och klart av den
utmärkte sångaren Yenz (förmodar att det är ett artistnamn).
Plattan har ett genomgående tema som behandlar frågan om våra
liv är förutbestämda eller ej. Titellåten ”System of Events”
(sist ut på plattan) filosoferar djupast om detta och svarar
både ja och nej på frågan. Våra händelser i livet beror på en
kedja av tidigare händelser (”System of Events”) så i den
meningen kan det verka förutbestämt. Men samtidigt fråntar det
oss inte ansvar i den meningen att vi måste ta ansvar för
konsekvenserna av dessa händelser. Därför kan man knappast
betrakta oss som varande helt i slumpens våld – vi har
inflytande genom våra beslut och prioriteringar. Flera av
låtarna handlar om saker som medfört dramatiska förändringar i
människors liv – exempelvis masskjutningar på skolor, diverse
katastrofer och även den hemska massakern på Utöya i Norge.
Om jag nu skall ägna mig åt själva låtarna
musikaliskt får jag säga att de genomgående är av hög klass med
några undantag. Vill framför allt lyfta fram tre av de riktigt
långa låtarna på plattan. Den första är den inledande ”Chasing
Better Days” som verkligen har en oemotståndligt mystisk, mörk
och dyster framtoning. Stämningarna är kusliga men väldigt
harmoniska på ett sätt som vi också känner igen från några
tidigare RPWL-alster. Mellanspelen har en mycket märklig takt
(trummisen får verkligen hålla tungan rätt i mun) som det är
svårt att få kläm på men de tunga gitarrerna driver ändå på allt
så att det flyter och fungerar. Sen är själva refrängen sådär
underbart stämningsfull och jag inser efterhand varför: Yogi
Langs bakgrundsröst ger den här underbara stämsången som
återigen är ett av RPWLs stora kännetecken. Fantastiskt vackert.
Det överskuggar den otroligt dystra texten som handlar om tidens
makt och att vi egentligen bara slösar bort vår tid.
Nästa kanonlåt är den näst sista: ”Stunned
by the silence”. Återigen en mystisk grundton i låten framkallad
av några skumma sekvenser med keyboards kompat av riktigt tunga
gitarrer och trummor. Det här bär låten framåt med kraft ända
fram till det härliga refrängpartiet som återigen (lite tjatigt,
kanske) bär RPWLs signum (visste man inte att det var Crystal
Palace skulle gissningen på RPWL vara given). Det här är en rätt
så tung låt och på något sätt blir den ändå tyngre efterhand när
även de klassiska mellotronstråkarna tas till användning som
extra komp. Låten avslutas med lite lugnare tongångar med
keyboards och avspänt gitarrspel. Ett absolut mästerverk,
faktiskt.
Sen har vi då avslutningslåten ”System of
Events” vars första hälft kan karakteriseras som en ganska enkel
ballad. Inleds med enkel sång och pianokomp och så småningom en
riktigt läcker refräng (”We have to face the consequence, we’re
a system of events”). Får återigen påpeka vilken alldeles
utmärkt text låten har. Efter halva låten övergår den i ett
långt instrumentalt parti som får gamla fans av Pink Floyd att
jubla (antar jag). Och här kommer vår vän Kalle Wallner in och
levererar ett sjutusan till David Gilmour-inspirerat solo. Inte
nog med det, Yogi Lang får tillfälle att leverera ett av de där
härliga Manfred Mann-influerade synt/moog-solona som bara han
kan. Allt till bakgrundsklipp av diverse radionyhetsinslag från
diverse dramatiska händelser i världen (bland annat ett från
svenska radion lustigt nog). En absolut underbar låt, inte bara
för Pink Floyd-fansen. En slutknorr som jag gillar väldigt
mycket är att man allra, allra sist på skivan klippt in ett
radioinslag om den stora händelsen 1989 när muren föll i Berlin.
Alltså, en antydan om att inte alla dramatiska händelsekedjor
nödvändigtvis är negativa – ibland sker stora dramatiska
händelser som konsekvens av en lång, lång kedja av händelser som
till slut får utvecklingen att gå åt ett helt annat håll men i
positiv mening.
Tyvärr finns det dock ett par spår på
plattan som jag har lite mindre till övers med. Bland annat en
hyllningslåt till gröna vågen-ivrarna (”Green Way”). Gillar den
inte alls p g a den närmast smöriga svensktoppsstilen(!). Även
ett par andra av låtarna är lite för intetsägande. Men
slutbetyget blir ändå mycket högt tack vara att vi här har en
platta med väldigt bra genomarbetade texter – något som jag
tycker är rätt ovanligt i den här genren. Det här gör plattan
väldigt intressant och förtjänar särskild uppskattning. Alltså,
en alldeles utmärkt platta som jag starkt rekommenderar.
www.crystalpalacemusic.de
Betyg: 8 av 10.
Karl-Göran Karlsson
|