8. Drive
9. Lucifer Takes the Crown
10. In the Name of Vlad
11. Your Soul is Mine
12. The Greatest Burden
13. Like a Giant Orange Sun

Så var det då åter dags för svenska Nymf att ge oss ett nytt album med tungt riffande gitarrer. Jag gillade Karlshamnsgängets första alster även om det fanns detaljer i musiken som inte helt föll mig i smaken. Då tyckte jag det mest lät som en uppdaterad Black Sabbath-avkomma men tiden har uppenbarligen utvecklat bandet musikaliskt en aning. Det är fortfarande Black Sabbath-riffande och Candlemass-tyngd med ett lite modernare metal-snitt på produktionen som gäller men nu hör jag även influenser som High on Fire, Orange Goblin och Argus. Detta gör att vi får ett mer varierat material denna gång vilket är en klar fördel. Det innebär att de lite slöare och blytunga partierna får sällskap av mer tempostarka tongångar och det utan att det innebär allt för tvära kast. Inledande fyrklövern ”Fear of the Doom”, ”Possessed”, ”Black Core” och ”Evolution Blues” är bra exempel på hur hela albumet låter men jag tycker inte andra halvan av plattan kommer upp i samma nivå som inledningen. Jag kan även känna att tolv låtar (tretton med introt) är några låtar för mycket då en del spår helt klart inte håller måttet. Sångaren Niklas Sjöbergs sång faller mig inte heller i smaken riktigt och så var även fallet på debuten. Det finns helt klart tillfällen då hans lite ansträngda stämma funkar men det är för sällan tyvärr. Oavsett så tycker jag ”From the Dark” är ett trevligt album och en riffnörd som mig själv får här en finfin dos av gitarrsväng. För fans av den lite skitigare och metalliska sidan av doom/stoner bör ta sig en koll på vad Nymf har ett erbjuda för det finns potential helt klart.