3. Departure theme
4. Origins
5. City of sand castles
6. The unforsaken
7. En knippa ljung

Christian Älvestam: Vocals, guitars, bass, programming.

Christian Älvestam är enligt min mening en av de mest dynamiska och uttrycksfulla sångarna på den Svenska metalscenen. Han har ett grymt brett vokalt register som spänner ifrån vacker känslofylld skönsång till rytande avgrundsvrål och gutturala grymtningar. Han är dessutom otroligt produktiv och har ett förflutet som sångare / gitarrist / bassist i: Scar Symmetry, Miseration, Solution 45, Torchbearer, Unmoored, Quest for Aidance mfl, mfl, mfl. Flera av dessa band hamnar genremässigt inom den ganska så extrema deathmetallen, men det som gjorde att jag fick upp öronen för denna skicklige vokalist var hans insatser i Scar Symmetry. Älvestam medverkade på detta bands första tre plattor: ”Symmetric in design”-2005, ”Pitch black progress”-2006 och ”Holographic universe”-2008. När han lämnade bandet valde de att ersätta honom med inte mindre än två nya vokalister, vilket bevisar hur extremt svårt det måste vara att live växla mellan helt ren sång och rytande growl.

När nu Älvestam ger sig ut på egen hand blir jag först lite förvånad över att hans nya alster låter så fullständigt olikt det som han normalt sysslar med. När väl den första chocken lagt sig inser jag att ”Self 2.0” har musikaliska kvaliteter som kommer fram extra bra tack vare att plattan är så pass dynamisk och välarrangerad. Christian har valt att lägga fokus på helt ren sång, och musikaliskt låter ”Self 2.0” som något som skulle kunna tilltala de som är inne på välskriven och lite softare progressive. Plattan har en ljudbild och ett tonspråk som ofta ger mig känslan av att: ”Detta skulle kunna vara något som John Wetton skulle kunna ha gett ut. ”Älvestam påminner även vokalt om Wetton, vilket definitivt tilltalar mig. ”Self 2.0” har spelats in under en treårsperiod, och har mixats och mastrats av Älvestam och Plec i The Panic Room Studios, och som vanligt när Plec är inblandad låter det fantastiskt om slutresultatet.

Efter ett första mycket positivt intryck känner jag efter ett antal genomlyssningar att låtmaterialet på plattan tyvärr är lite väl soft och anpassat för att helt gå hem hos mig. Älvestam sjunger fantastiskt snyggt, och de gästmusiker som medverkar gör riktigt bra ifrån sig. Trots detta känns helhetsintrycket bara lite halvljummet då nästan alla spår går i rätt makligt tempo, och håller så pass låg profil. Visst finns här ett par riktiga guldkorn där ”Once adreamed”, ”Origins” och ”The unforsaken” känns mest angelägna, men plattan hade helt klart vunnit på att ha med ett par spår i lite högre tempo och med betydligt mer intensitet och tyngd i.

6 / 10