13. Weak
14. My Ugly Boy
15. Squander
16. Hedonism (Just Because You Feel Good)
17. Twisted (Everyday Hurts)
18. Charlie Big Potato

Under nittiotalet var Skunk Anansie som störst då de toppade både album- och singellistor mest hela tiden och de är utan tvekan ett av Englands mest framgångsrika band. Efter ett längre uppehåll så gjorde de för några år sedan comeback och visade att de fortfarande bemästrar tung poprock som få andra. De är kanske inte bäst i genren om ni frågar mig men har man en sångerska som Skin (eller Deborah som hennes familj kallar henne) då har man det där lilla extra som höjer dig över mängden. När de nu klär av sig sitt elektrifierade yttre och öppnar upp sig i ett mer känslomässigt akustiskt anslag så är det just Skin som märks mest. Inte för att hon är gapig eller försöker ta all plats på scen utan för att hon helt enkelt är en så karismatisk och speciell sångerska. När den akustiska gitarren, de smakfulla trummorna eller de spröda stråkarna har svårt att sätta färg på låtarna så är det Skin som hänför och förför med sin speciella röst.

När de intar scenen i den intima Cadogan Hall i London så är det alltså med en stråksektion i ryggen. Ett bra grepp tycker jag för det ger verkligen de avskalade kompositionerna en mer färgrik ljudbild. Det är även ganska välbehövligt då de aningen omarrangerade låtarna ibland kan bli lite väl nakna. Som bäst är det dock i till exempel ”I Believed in You” där hela bandet tar i lite extra och får det att gunga ordentligt. För det är där som problemet ligger, det är lite för snäll emellanåt. Visst en akustisk konsert är kanske inte det tyngsta man kan bevittna men det blir lite för klent ibland. Eller lite för enahanda kanske är ett bättre ord? Oavsett så är det i alla fall ett trevligt livedokument med väl utvalt låtmaterial från hela karriären. Fast nu för tiden så kan jag ibland ifrågasätta liveskivan som format. I tider då bild och ljud för hemmabioteatern är så väl utvecklat så tycker i alla fall jag att konserten alltid är att föredra i ett visuellt format. Som tur är kommer konserten släppas både på DVD och Bluray och då tror jag upplevelsen kommer blir oerhört mycket starkare än vad denna skiva kunde bjuda på.

Hemsida