|
Nya plattan ”När dagen är över” med Blå Skåpet
släpptes för ett tag sedan, och har därför hunnit snurra ganska
många varv i cdspelaren innan detta skrivs. Bandet levererade på
debutplattan ”Världen är så kall” en mycket bred musikaliskt
palett där grunden var djupt förankrad i bluesen, men som även
innehöll mycket mer musikaliska tongångar än så. Bandets
”Country-Pop-Rock-Blues” var på debuten väldigt varierad och var
klart tilltalade. Plattan var inspelad under mycket enkla och
ganska så primitiva former vilket gjorde att produktion och
ljudbild inte var av någon högre kvalitet. Låtmaterialet
upplevdes också som lite väl ojämnt där riktigt bra spår
varvades med inte fullt så intressanta spår. Det som ändå gjorde
”Världen är så kall” till en så pass bra platta var den grymt
bra sången från sångaren Klas Ling (Wonderland), och det ruskigt
bra gitarrspelet från Kristian ”KP” Pettersson.
Nu är alltså Blå Skåpet tillbaka med ny platta,
och skillnaden mellan dessa båda alster märks på flera plan.
Bandet har sedan förra utgåvan släpptes lirat mycket live vilket
har gjort bandet än mer samspelta. Låtskrivartalangerna har
förfinats vilket resulterat i ett kvalitetsmässigt betydligt
jämnare material. Dessutom har man valt att spela in ”När dagen
är över” i en riktigt bra studio, Nordic Sound Studios vilket
har gett ett sound och en ljudbild som är riktigt bra. Den
spretighet och det lite väl ojämna låtmaterialet som jag gnällde
på när jag recenserade ”Världen är så kall” är nu helt borta.
Visst är spåren på ”När dagen är över” mycket omväxlande och
spänner över ett väldigt brett register, men detta skapar denna
gång bara en cool variation. Sammantaget gör detta att plattan
känns både kul och lite överraskande varje gång man plockar fram
den, då man som lyssnare bjuds på klassisk blues i till exempel:
”Jag spelar blues för dig”, ”När dagen är över”, ”Hon är
sensuell”. Den musikaliska färden går sedan vidare via lite
softare spår som: ”Småstadsman”, till betydligt mer
avancerad instrumental country i
”Vargen och rödluvan”.
Sångaren Klas Ling är en riktigt skön lirare som
skriver kul och berättande texter som matchar musiken på ett
mycket bra sätt. I spåret ”Bakdörren” finns en
underliggande mening som man kan tolka som man vill, vilket ger
låten en extra krydda. Att han dessutom framför texterna på
svenska gör att bandet får ett eget och igenkännbart sound. Ling
har en skön stämma som han kan variera på många olika sätt, och
emellanåt låter han förvillande lik Roffe Wikström.
Rytmsektionen med Daniel Nilsson (Bas) och Mathias Sandstedt
(Trummor) lirar väldigt tight och varierat och tillför låtarna
den tyngd och det groove som ibland saknades på föregångaren.
Kristian ”KP” Pettersson bevisar ännu en gång vilket sjuhelsikes
bra gitarrist han är, då han på plattan lirar solo på ett mycket
varierat och känslofyllt sätt. Emellanåt blir dock Mark
Knopfler-influenserna (Dire Straites) lite väl övertydliga
enligt min mening, men det känns nästan lite småaktigt att
gnälla över en sådan sak när han lirar på ett så extremt
skickligt vis. Absolut bäst är han då han kör sin egen stil och
inte försöker kopiera någon annan. Lyssna på tidigare nämnda
”Vargen och rödluvan”, eller ”Kan han spela gitarr”
så fattar ni vad jag menar. På förstnämnda spår gästas bandet av
eminente gitarristen Johan Randén, som för övrigt även står för
inspelning och produktion av plattan.
Totalt sett är ”När dagen är över” en mycket bra
platta som tack vare sin bredd och variation borde uppskattas av allt från rena bluespuritaner till de som i vanliga fall inte
lyssnar på blues, men som har vett på att uppskatta riktigt bra
låtar, relevanta texter och instrumentalister av hög klass.
Skulle bandet dessutom få chansen att lira för en större publik
i rätt sammanhang skulle man kunna bli riktigt stora. Är du
nyfiken på att spana in detta coola gäng har du chansen den 19
oktober då Blå Skåpet kör ett helkvällsgig på MX-Rockbar i
Alingsås.
8 / 10
Staffan Vässmar
|
|