Efter nära fem års paus släppte The Flower Kings (TFK) förra
året plattan “Banks of Eden” och gav sig ut på en lång
framgångsrik turné. Plattan var hett efterlängtad av alla fans
och den fick fina recensioner precis som själva turnén. Själv
tyckte jag plattan var bra (särskilt inledningsspåret ”Numbers”)
men att den ändå inte riktigt kom upp på den höga nivå som många
tidigare TFK-plattor. Det är svårt att peka på exakt vad det var
som ”fattades” (om jag vågar säga så). Men redan ett år senare
kommer alltså nu en ny platta med titeln ”Desolation Rose” och
nyfikenheten var naturligtvis stor över vad som nu skulle
erbjudas.
”Desolation Rose” skiljer sig lite från tidigare plattor på så
sätt att det enligt uppgift fanns väldigt lite förberett inför
själva inspelningsarbetet. På många tidigare plattor hade
framförallt Roine ofta med sig ett antal mer eller mindre
färdiga låtar som bara väntade på sitt slutliga arrangemang. Men
den här gången säger sig bandet ha startat mer eller mindre från
scratch och arbetat fram låtar och arrangemang tillsammans under
inspelningens gång. Man kan verkligen säga att plattan spelades
in ”live” i studion utan alltför mycket pålägg och förinspelat.
Min första tanke var att detta kanske var ett lite väl vågat
koncept med tanke på många tidigare plattor där perfektionisten
Stolt och de andra filat väldigt länge på arrangemangen.
Men – redan vid första låten ”Tower ONE” insåg jag att det
egentligen inte spelar någon roll hur de här klassmusikerna
lägger upp sitt jobb för det blir toppenkvalitet ändå! Alltså,
redan vid första genomlyssningen av denna låt kände jag - Yes,
det är ingen tvekan, nu är TFK tillbaka i den absoluta eliten
igen! Nästan 14 minuters symfonirock (ja, jag tvekar inte att
kalla det för det) av högsta klass med alla de ingredienser vi
prog-nördar gillar. Ett tydligt och fint tema i sången som
hanteras mästerligt av Hasse och som vevas i diverse varianter
med lysande instrumental inramning. Fast i mellanpartierna är
det faktiskt Roine som sjunger det mesta. Måste säga att det är
en fantastisk styrka att ha två så bra sångare i bandet och jag
tycker det är en lysande idé att låta bägge två få nästan lika
stort utrymme. I den senare hälften av låten dras även tempot
upp rejält och det är en fröjd att höra det samspelta svänget.
Just ”Tower ONE” syftar på albumets genomsyrande tema där en
ängel huserar i ett högt torn under betraktande av
mänsklighetens förfall och misslyckanden men utan någon
möjlighet att själv ingripa.
Jag inser att jag inte kan skriva om varje individuell låt här
även om jag skulle vilja göra det för så bra är denna platta. Då
skulle texten bli alldeles för lång. Jag kan bara sammanfatta
det som att plattan innehåller tio låtar som sinsemellan skiljer
sig rätt så mycket men där man hela tiden känner igen den
typiska TFK-känslan. Här finns överallt fullt med de
ingredienser som vi som har lyssnat på gruppens alla tidigare
alster genom åren känner igen. Men allt ges i nya spännande
kombinationer och naturligtvis finns här även nya saker. Jag kan
märka en alldeles fenomenalt svängig och rockig sida på många
låtar som man inte tidigare har lyft fram så mycket. Möjligen
beror det på nya trummisen Felix Lehrmann vars kapacitet man den
här gången lyckas väva in optimalt (jag tyckte han överarbetade
sin insats lite på förra plattan). Tyngden i spelet har smittat
av sig på övriga, inte minst i den underbara ”Dark Fascist Skies”
med ett alldeles oemotståndligt beat i samtliga instrument (från
trummor till gitarrer, bas och piano). Nämnda låt har också en
alldeles oemotståndlig melodisk refräng sjungen i duett mellan
Roine och Hasse. Kanske plattans bästa låt (fast det är
egentligen omöjligt att utse en speciell vinnare på en sån här
platta)? En annan nästan lika tung låt (åtminstone sista
hälften) är ”Sleeping Bones”.
Skall jag lyfta fram ytterligare en låt så vill jag gärna nämna
den mycket speciella ”White Tuxedos”. En otroligt fascinerande
komposition som snarare påminner om någon sorts musik till en
dokumentär eller krigsfilm. Kusliga stämningar fyllda med
inklippta citat från politiker (?) eller möjligen från någon av
mig okänd film. Det är inte lätt att få kläm på exakt vad den
handlar om men jag får intrycket att den antingen berör
avslutningen av USAs Vietnamkrig eller invasionen av Normandie
under slutskedet av andra världskriget. Roines röst är starkt
förvrängd (låter faktiskt helt sjukt men ändå otroligt
effektfullt). Låten påminner därmed rätt mycket om en tidigare
lika fascinerande låt under namnet ”Bavarian Skies” (en
personlig favoritlåt) från albumet ”Paradox Hotel” som också
hade starka kopplingar till historien. På slutet av ”White
Tuxedos” får vi återigen den där otroliga rockiga intensiteten
där Felix går mer eller mindre bärsärk på trummorna. Och allra
sist väller krigskrevaderna in och invasionen och bombningarna
är i full gång. Säkert mäktigt att höra detta i en grym
ljudanläggning - så köp plattan och nöj er absolut inte med
lågkvaliteversioner på MP3!
Som ni redan märker är jag mycket nöjd med hur hela bandet
fungerar ihop på denna nya platta. Samtliga musiker gör ett
lysande jobb och jag kan faktiskt inte hitta något i det
instrumentala att anmärka på. Kanske vill jag den här gången
ändå särskilt lyfta fram Tomas Bodin bakom klaviaturerna. Här
finns så mycket av de underbara gamla tongångarna från Mellotron,
Hammondorgel, Minimoog och kyrkorgel i var och varannan låt att
jag inser att utan detta så skulle faktiskt TFKs speciella sound
nog vara ganska sargat. Alltså, en speciell eloge till Tomas
Bodin som lyckas förvalta arvet efter gamla giganter som Tony
Banks i Genesis på ett alldeles förnämligt sätt. Lyssna
exempelvis på de underbara små moogsolona och bakgrundsklangerna
i ”The Ressurrected Judas” eller de varma sköna mellotron- och
orgelklangerna i inledningen av ”Silent Graveyards” så förstår
ni nog vad jag menar. Eller till exempel början av låten
”Sleeping Bones” som till väldigt stor del bygger på de varma
mellotronklangerna.
Det enda som egentligen får mig att tveka att ge ett absolut
toppbetyg till denna platta är texterna som i vissa delar har en
så uppenbar religiös framtoning. Jag börjar undra om Roine
försöker ta upp kampen med den store giganten på detta område –
Neal Morse!? Kan exempelvis tycka att låtarna ”The Resurrected
Judas” och ”Blood of Eden” (för övrigt en underbar
Yes-inspirerad låt) textmässigt bitvis låter som light-varianter
av Neal Morses väckelsesånger (t ex mastodontverket ”World
without end”). Kanske de flesta kan överse med detta då musiken
ju är det viktigaste men jag tror inte att riktigt alla tänker
så.
Men slutsatsen är ändå klar – det här är en underbar platta och
jag rankar den redan som klart in på min topp 5 lista vad gäller
TFK. Flera av de nya låtarna svänger rejält och kan bli något
alldeles extra att avnjuta live. Tänk på det inför de speciella
julkonserter som TFK har på gång!
www.flowerkings.se
www.facebook.com/TheFlowerKings
Betyg: 9 av 10
Karl –Göran Karlsson
|