|
Den talangfulle multi-instrumentalisten
Christiaan Bruin släpper nu sitt femte solo-verk under namnet
"Days of summer gone". Han är kanske mest känd som trummis i
högintressanta holländska bandet Sky Architect men han har
alltså även tid med en rätt omfattande produktion vid sidan. I
tidigare verk har han experimenterat vilt med olika stilar från
traditionell rockmusik till mer utpräglad artrock. Den här
gången är siktet inställt mot den symfoniska rockmusiken som vi
känner igen den från 70-talet men vi hör ändå fullt med mer
moderna influenser och, framför allt, plattan är arrangerad
tillsammans med musiker med mer klassisk bakgrund. Här får vi
höra massor med cello, violin, oboe, trumpet och framför allt
flöjt i de olika arrangemangen. Det är väldigt ambitiösa
arrangemang och för det mesta låter det väldigt behagligt men
också spännande. Vissa stycken är
väldigt vackra och här måste jag speciellt nämna låten "Distances".
Särskilt slutet med piano kompat med mellotronstråkar och
mellotronkörer är oerhört tjusigt. En del stycken förmedlar
närmast en sagoaktig eller magisk stämning. Exempelvis låten
"Cold heart" kunde ha varit direkt hämtad ifrån någon av Harry
Potter-filmerna. Ytterligare ett exempel är "Heliphobia" som
inleds med tongångar som vi känner igen från Steven Wilsons
soloplattor. Den sistnämnda slutar med ett mycket vackert parti
med oboe och flöjt i sanslöst fina harmonier.
Egentligen finns det inte något dåligt spår
på plattan, alla har partier som tilltalar mig. Men jag har ändå
ett favoritspår på plattan och det är slutspåret "Days of summer
gone". Här kommer Chris särskilt nära i stilen till artister som
Steven Wilson, Steve Hackett och svenska Änglagård. Fast faktum
är att de rockiga partier med flöjt och mellotron som finns på
flera av låtarna överlag låter väldigt likt Änglagård. Men, som
sagt, i slutlåten får man till det särskilt bra och jag skulle
rentav vilja säga att det är artrock när den är som bäst!
Partierna med piano och cello ger mig rysningar, liksom när hela
ensemblen spelar tillsammans med alla de olika instrumenten. Här
är också väldigt fina stämsångpartier. Sen finns det särskilt
ett parti med flöjt, piano och mellotronstråkar som jag nästan
kunde ta gift på att det spelades av Änglagård! I alla fall är
det lika vackert. Den här låten är ett riktigt litet
mästerstycke.
Betyget blir naturligtvis högt för en sådan
här platta men det finns ändå faktorer som drar ner lite. Det
gäller en del tekniska detaljer i själva inspelningen som
irriterar. Det gäller framförallt de bitvis riktigt störande
ljuden vid ackordsbytena på akustisk gitarr (med stålsträngar?)
som jag tycker man kunde lagt ner lite mer jobb på att tona ned
och optimera. Även andra liknande ljud (pedalljud från pianot?)
kan höras ibland. Även sången kan kännas lite tunn ibland för
Chris har kanske inte riktigt en röst i mästarklass. Men förutom
detta så får jag säga att jag är imponerad av Chris, både i hans
spel på olika instrument och det sätt han lyckats väva ihop allt
med de klassiska instrumenten. Absolut värt att studera närmare
ifall ni gillar band och artister som Änglagård, Steven Wilson
och Steve Hackett.
www.chrismusic.nl/days.html
Betyg: 8 av 10
Karl-Göran Karlsson
|
|