Finska Apocalyptica är ett band som jag hört
talas om ett flertal gånger men som jag faktiskt inte lyssnat på
förut nu. De är ju kända för sin mycket märkliga debutplatta
från 1996 - coveralbumet ”Apocalyptica Plays Metallica by Four
Cellos”. Det här väckte ju stor uppståndelse. Att spela tung
rock på cello verkade ju som en väldigt märklig ide men otroligt
nog slog denna platta igenom ordentligt. Med andra ord – det
funkade! Efter detta har bandet gjort flera plattor och flera
uppmärksammande turnéer. Nu har det varit lite tyst om bandet
ett tag sen senaste plattan 2010. Men i bakgrunden har de jobbat
vidare med ett nytt och ganska märkligt projekt. Man har
nämligen komponerat musik till en sorts teater och
dansföreställning som satts upp till 200-årsminnet av Richard
Wagners födelse. Storyn kretsar helt kring Wagners liv och verk.
Denna live-platta är alltså tagen ur denna föreställning men
innehåller alltså bara musiken och inte övriga teatraliska
delar.
Med denna bakgrund förstår man att publiken man
riktar sig mot inte riktigt är samma publik som vanligtvis
brukar gå på Apocalypticas konserter. Hårdrocken har tonats ner
ordentligt till fördel för det klassiskt symfoniska. Det finns
ingen sång på plattan men däremot har bandet stöd av full
symfoniorkester på de flesta nummer. Man inser att det är en
riktigt rejäl satsning och något utöver det vanliga.
Alltså, som debutplatta för mig var valet kanske
inte helt det rätta och det ger förmodligen inte en helt
rättvisande bild av vad de egentligen är kapabla till. Jag kan
ju egentligen bara uttala mig om hur de klarade av just denna
rätt så ovanliga uppgift. Och där måste jag säga att jag
faktiskt har rätt så blandade känslor efter att ha lyssnat på
plattan ett antal gånger. Det är ju ingen tvekan att bandet är
otroligt musikaliskt skickliga. Men som kompositörer av detta
verk – med stycken som inspirerats av Wagner och där vissa delar
även har lånats in – så har jag svårt att känna mig imponerad.
Faktum är att jag bitvis tycker det är otroligt segt! Flera
smetiga stråkpartier som är så långt från rock som man
överhuvudtaget kan komma och utan att för den skull komma i
närheten av det som Wagner och andra klassiska kompositörer
kunde prestera. Till och med den sorgsna avslutningslåten
”Destruction” känns som en halvmesyr jämfört med vad den hyllade
kompositören producerade. Sen är väl ibland också samspelet
mellan dem och orkestern inte helt klanderfritt och det stör mig
lite. Men det känns som om musikerna i bandet denna gång velat
lyfta fram de klassiska färdigheterna (jag antar att de från
början är klassiskt skolade – annars spelar man inte på det här
sättet!) framför den lite hårdare rocken. Men det här kommer att
skapa lite kluvenhet bland deras fans liksom det nu gjorde nu
för mig. Den här plattan svänger på tok för lite för dem som
gillar hårdare rockmusik. Det är möjligt att de lugnare låtarna
var tänkta att illustrera mer visuella effekter (t ex dans) och
att det då kan förklara känslan av att något fattas när man
lyssnar enbart på musiken. Så egentligen är det väl läge att
införskaffa en DVD från föreställningen för att få full klarhet
i vad som egentligen framfördes. Tyvärr vet jag inte om en sådan
är på gång men det vore väl synnerligen märkligt ifall man
missade chansen att spela in en sådan.
Nu saknas inte de hårdare elementen helt på
plattan. Exempelvis har låten ”Creation of Notes” sköna tunga
partier där både bandet och symfoniorkestern rockar loss
ordentligt. Även ”Fight against monsters” har ett härligt tungt
parti med fint samspel mellan bandet och blåssektionen i
orkestern. Även ”Ludwig- Wonderland” kan nämnas i detta
sammanhang. Med dessa och några andra exempel på lite tyngre
tongångar förstår jag mig bättre på bandets rykte som förnyare
av hårdrocksgenren. Det står klart för mig att bandet helt
sonika har bytt ut de tunga gitarr-riffen (som ju är en av
grundkomponenterna i hårdrocken) mot motsvarande riff enbart på
cello! Helt otroligt men det låter faktiskt nästan likadant som
om det vore gitarrer. Just cellons tonläge passar väldigt väl in
med den tyngre rockens vanliga gitarr-riff och det var väl det
som killarna i bandet upptäckte på 90-talet och som ledde till
Metallica-plattan. Rätt så fantastiskt egentligen. Som sagt, här
och där på denna platta får man höra detta märkliga – hårdrock
med cello men utan gitarrer!
Däremot är jag alltså rätt kritiskt mot de lugna
och rätt så långsamma partierna med solospel på cello. De gör
att man får en väldigt splittrad bild av musiken, den tappar
alldeles för mycket i tempo enligt min åsikt. Undantaget är
kanske låten ”Lullaby” som utan tvivel är väldigt vacker.
Väldigt charmigt med barnjollret på slutet också.
www.apocalyptica.com/en
www.facebook.com/Apocalyptica
Slutbetyg: 6 av 10
Karl-Göran Karlsson
|