2. Freedom of speech
3. Breaking waves

Karl Fimmerstad: Guitars, vocals
Dennis Brandeby: Guitars, vocals
Daniel Von Bargen: Bass
Johan Rask: Drums

Göteborgsbandet Public Privacy har funnits i ett antal år, men det var först för ett par år sedan som man fick till nuvarande sättning. Killarna i Public Privacy har under många år lirat i andra band/konstellationer, så det handlar alltså här om ett rutinerat manskap. Trots detta var det först nyligen som man släppte sin första ep.

En av de första sakerna som slog mig när jag för första gången lyssnade på Public Privacys platta var den stora variation, och den grymt sköna dynamik som fanns i bandets musik. En annan sak som också tilltalade mig var att låtmaterialet var så pass varierat och spände över ett så brett register vad gällde känsla och inlevelse, men också när det gällde tekniskt kunnande, kraft och intensitet. Mycket i bandets musik kändes välbekant och man fann ett ganska så nära släktskap till progressiva band som: Porcupine Tree. Här fanns också influenser och drag från betydligt tyngre band som: Textures, Opeth mfl. Public Privacy hade enligt min mening lyckats fånga mycket av det som har gjort dessa nämnda band så bra inom sina respektive musikaliska områden. Bandet hade tagit vara på influenserna utan att på något sätt plagiera, och hade sedan kokat ihop en helt egen klart lyssningsvärd musikalisk brygd.

Spelmässigt är bandet mycket skickligt med ett stort tekniskt kunnande och en skön attityd i baggaget. Man har också en riktigt go känsla och inlevelse som inte minst märks i sångaren Karl Fimmerstads insatser. Karl är väl i första hand inte en skönsjungande herre, men han har en klart personlig röst som passar bandets musik till fullo. Gitarrliret är även det mycket dynamiskt där man blandar Karls ofta lite renare gitarrljud med Dennis Brandebys betydligt mer distade. Sologitarrspelet är även det väl avstämt med en ofta ganska så hög teknisk svårighetsgrad, men där ändå känsla och timing står i första rummet. Med en riktigt tight och samspelt rytmsektion i bassisten Daniel Von Bargen och trummisen Johan Rask ger Public Privacys musik klar mersmak. Hoppas nu bara att det inte tar alltför lång tid innan första fullängdsplattan släpps.

Känns detta som något för dig så har du mycket snart chansen att se och höra bandet lira live. Nu på söndag 15 december besöker Public Privacy ”On Stage”, Andra Långgatan i Göteborg och gör där ett gig med fri entré. Dessutom kommer bandet att lira på MX-Rockbar i Alingsås nästa vår.

7,5 / 10