7. Upside
8. Sirocco
9. The Moon Digger
10. Xandergroove
11. Cloud Eye
12. Stone Wall

Efter att ha hört de korta smakproven skivbolaget har på sin nedladdningssida för oss recensenter så var jag väldigt taggad inför att ta mig an albumet ”Cloud Eye” med Elevators to the Grateful Sky. Dessa italienares korsbefruktning av doom och stonerrock lät oerhört intressant i mina öron. Tyvärr höll det inte vad det lovade. Visst, här finns gott om tunga riff, flummiga partier och medryckande takter för att jag skall känna mig nöjd men allt är tyvärr osammanhängande. Här finns stycken som andas kvalité men allt för ofta binds de samman med intetsägande partier som tar ner helhetsintrycket. De rör sig som sagt i trakterna kring doom och stoner men de ingredienser som jag uppskattar inom dessa genrer lyser med sin frånvaro. Här finns förvisso en del upphetsande riff men jag saknar de förförande melodierna, det eggande drivet och de psykedeliskt utmanande ökenrockvindarna. Däremot så infinner sig ibland en punkig attityd som jag uppskattar och de Queens of the Stone Age-vibbar jag kan skönja (vilket jag kanske är ensam om) faller mig i smaken. Jag gillar den hårdfört ruffiga ”Turn in My Head” som följs upp av den instrumentala ”Mirador” vars inledning är psykedeliskt snygg och avslutning skönt tung och svängig. En annan favorit är ”Handful of Sand” som visar prov på hur bra det kan bli när man träffar rätt med doom-tyngd och lite ettrigare stonerrock.

Alltså, jag vill verkligen gilla Elevators to the Grateful Sky, men på ”Cloud Eye” finns det allt för få musikaliska stycken som håller fullt ut. Ett skönt tungt intro till en låt är aldrig fel men följs det upp med något helt opersonligt och intetsägande då faller ju låten ganska snabbt. Men jag skall hålla ett öga på dessa italienska grabbar för kan de få de bra bitarna att falla på plats tillsammans då kan de skapa något riktigt bra i framtiden.

Betyg: 5/10