2. Paper Ship Dreams (4:30)
3. Chance Encounters (4:22)
4. Possessions (6:05)
5. The Story Of Flying Robert (4:29)
6. Caught Within The Light (6:47)
7. Open Book (7:43)

ARGOS startade som ett soloprojekt av Thomas Klarmann i tyska Mainz 2005. Två album har givits ut sen starten (”Argos” 2009 och ”Circles” 2010) och nu är det då dags för deras tredje fullängdare. Bandet spelar musik som är starkt influerad av brittisk progressiv rock från 70-talet. Man kan höra massor av influenser av band som Gentle Giant, Van der Graaf Generator, Jethro Tull och Genesis men även från en del avstickare som exempelvis Frank Zappa.

Det nya albumet inleds med den 21 minuter långa titellåten och jag är säker på att alla ni som gillar de typiska långa prog-episka låtarna från 70-talet även kan ta till er detta verk. Inte fullt så ambitiöst och svulstigt som de gamla symfonirockmästarna brukade spela utan lite mer avskalat och avslappnat, till och med lite jazzigt här och där. Men trots allt en väldigt njutbar låt med fina orgel- och mellotronpartier. Även gitarren från Rico Florczak är riktigt fin bitvis. Sången är inte i toppklass men det är ändå klart godkänd (Thomas sjunger ungefär som Peter Hamill, alltså lite halvfalskt men ändå rätt njutbart).

Övriga låtar fortsätter i ungefär samma stil men varje låt har ändå en mer tydligt huvudinriktning i jämförelse med den långa inledningslåten. Exempelvis är ”Paper Ship Dreams” lite mer lättillgänglig och ”poppig” men även tidvis lite jazzig. Inledningen med orgel och stråkar är mycket läcker. Spåret ”Chance Encounters” låter som en hybrid mellan Gentle Giant, Van der Graaf Generator och Frank Zappa (!) – faktiskt väldigt läckert, måste jag säga. Ursnygga partier med flöjt, xylofon och mellotronstråkar. Det här är rentav mitt favoritspår på plattan. Spåren ”The story of flying Robert” och ”Caught within the light” är mycket starkt influerade av mer moderna prog-band och kanske då främst The Flower Kings (här bör man då kanske också nämna att ARGOS förra året släppte en egen version av Flower Kings-låten ”Cosmic Circus”). På den sistnämnda låten är likheterna i sångstil med Peter Hamill nästan utstuderad och man undrar lite om det verkligen är nödvändigt att ligga så nära sina idolinfluenser.

Det här är en riktigt njutbar platta som nog kan tilltala en stor del av alla Artrock-fans, i alla fall den del som gillar den lite mjukare och lågmälda rocken. Det man kan anmärka på är just att det kan låta lite ”mesigt” emellanåt och att sången kanske inte alltid riktigt når upp i samma nivå som det instrumentala. Men som sagt, arrangemangen är utmärkta och stundtals mycket njutbara.

Betyg: 7 av 10